top of page
  • תמונת הסופר/תTaiwanit

"ללכת למקדש זה כמו ללכת לרופא" - על הדת הפופולרית בטייוואן

עודכן: 7 בפבר׳


בטייפה, הבירה של טייוואן, ישנו שילוב מעניין בין מודרניות לבין שורשים עמוקים הנשלחים לעבר ולמסורת. בעוד שבסין של שנות ב-60 התחוללה המהפכה התרבותית שבמידה רבה השמידה מוסדות וערכים מהמסורת הסינית, בטייוואן מהפכה כזו לא התחוללה ובמובן מסוים סין המסורתית עדיין חיה ונושמת דווקא שם. לרקע הנוף המודרני בטייוואן, נוצרה תרבות שבה ה"מסורתיות" וה"מודרניות" לאו דווקא נמצאות בסתירה או בקונפליקט, אלא חיות בשלום ובהרמוניה האחת עם השנייה.


בתוך הנוף העירוני ה"טייפאי", לא ניתן להתעלם מהמסורת ומהפעילות הדתית השוקקת של הטייוואנים. ריחות הקטורת שאופפים את העיר בכל תחילת ואמצע חודש ירחי, המקדשים ההומים טייוואנים מתפללים, הפסטיבלים הפוקדים את העיר בפתאומיות, התורים הארוכים לאסטרולוגים ומגדי עתידות, ועוד מגוון תופעות הנתפסות בעיני המתבונן המערבי כ"מיסטיות" ו"דתיות", ולעיתים משאירות אותו מבולבל לגבי השאלה "במה מאמינים הטייוואנים?".


אז ככה: נתונים סטטיסטיים מצביעים על כך כי 35% מהטייוואנים הם בודהיסטים, 33% דאואיסטים, 4% נוצרים, 8% מאמינים בדתות אחרות, ו-20% אתאיסטים. אך עם כל הכבוד לסטטיסטיקות, כנראה שכאשר הטייוואנים נשאלו לגבי הדת שלהם- לא עמדה לפניהם תשובה הקולעת בדיוק לדת שאליה הם משתייכים. חלוקה ברורה לקטגוריות מסוג זה היא לא אפשרית כשמדובר בדת הנפוצה ביותר בטייוואן, ולכן אני כאן כדאי לעשות קצת סדר בבלגן…


קונפוציוס, לאו דזה ובודהה תחת קורת גג אחת


"גם מוסלמים לא אוכלים חזיר! אז זה אותו הדבר כמו היהודים?", "ישו היה יהודי... אז מה ההבדל בין יהדות ונצרות?" - שאלות מסוג זה ורבות אחרות נשאלות ע"י טייוואנים ששומעים שאני יהודייה. טייוואנים רבים מתקשים להבין מדוע במערב האדם מתחייב ומתמסר לדת אחת ומדוע קיימים כל כך הרבה קונפליקטים ומלחמות סביב הנושא של הדת. חוסר ההבנה זה נובע מהעובדה כי התפיסה של מושג הדת בטייוואן רחוקה אלף שנות אור מהתפיסה של דת שאנו מכירים במערב. מבחינת הטייוואנים, אין בעיה ללקט ממגוון דתות ומסורות שונות אלמנטים שהם יכולים להזדהות איתם.

וזוהי, אם כן, הדת הפופולרית בטייוואן…


באופן כללי, ניתן לומר כי הדת הפופולרית בטייוואן היא סוג של "תערובת" בין מסורות ודתות שונות הכוללות בין השאר: קונפוציוניזם, דאואיזם, בודהיזם, אסטרולוגיה סינית, פנג-שוואי ואמונות תפלות סיניות שונות ומגוונות. שלל אלמנטים שונים התערבבו ויצרו את הדת הטייוואנית הפופולרית כיום, שהטייוואנים עדיין לא נתנו לה שם והיא מכונה על ידי רבים כ"דת כללית". בעוד שבדתות המערב אדם לא יכול להיות גם מוסלמי וגם יהודי בו זמנית, בדת הפופולרית בטייוואן לא קיימת מחויבות של הפרט למסגרת דתית אחת מוגדרת, והעובדה כי פסלים של קונפוציוס, לאו-זה ובודהה עומדים זה לצד זה בתוך מקדש אחד, נתפסת כדבר טבעי לגמרי שלא מפר את ההרמוניה בשום צורה שהיא.


מקומם של המקדשים ושל האלים בטאיוואן


הביקור במקדש בטייוואן האפוף בריח קטורת ומלא בטייוואנים העסוקים בפעילות הקרויה "ביי-ביי" (Bai Bai), הוא חוויה מסחררת חושים. פעילות ה"ביי-ביי" היא צורת התפילה בטייוואן ומאופיינת בעיקרה בנתינה של מתנות ומנחות לאלים שונים ומגוונים. קיימת תפיסה שישנה ישות אלוהית אחת, אך היא כל-כך רחוקה מבני האנוש כך שאין לאדם שום דרך לתקשר אתה. לכן האלים במידה רבה נתפסים כסוג של שליחים של אותה הישות, שאיתם האדם יכול לבוא במגע יומיומי דרך פרקטיקות מסוימות.י


האלים במקדש מסודרים בסדר מסוים, כאשר לכל אל יש תפקיד ספציפי ביקום. לדוגמא, האלה מאזו (Mazu) היא אלה דאואיסטית מרכזית ביותר ותפקידה לשמור על כל הימאים והעוסקים בתחומים הקשורים לים. מעבר לזה, היא קשורה גם לשמירה על שלום המשפחה. וון-צ'אנג די-ג'ון (Wen Chang Di Jun) הוא אל הקשור בקשר הדוק לפילוסופיה ומערכת החשיבה הקונפוציאנית - זהו האל המגן על המשכילים והאינטלקטואלים ועוזר בהצלחה במבחנים. גואנג-גונג (Guan Gong) הוא אל הקשור לקריירה וממון, יואה-שיאה לאו-רן (Yue Xia Lao Ren) הוא אל הקשור לנושאים של אהבה וזוגיות ונתפס כסוג של קופידון ומשדך, די-זאנג וואנג (Di Zang Wang) הוא אל הקשור לעולם המתים ומגן על הרוחות של הקרובים שהלכו לעולמם, ועוד ועוד. ישנם עוד אלים רבים ומגוונים, בכל הצבעים והצורות, המכסים את כל תחומי החיים שהאדם עשוי לחוות קשיים או בעיות בהם.


אלים מומחים


אמרה סינית ידועה אומרת ש"לא הולכים למקדש ללא סיבה", לכן אין זה מפתיע שהביקור במקדש נתפס בעיני הטייוואנים כסוג של ביקור אצל רופא. כאשר אדם נתקל בבעיה או קושי בתחום מסוים בחייו האישיים, או לחלופין אם הוא מעוניין לקבל ייעוץ ועזרה בנושא מסוים המטריד את מנוחתו - המקדש הוא המקום להגיע אליו. מעבר לענייני דת ומסורת, ביקור במקדש יכול לספק ידע בקשת רחבה של נושאים חברתיים ותרבותיים הקשורים לחברה הטייוואנית.


למשל, בחודשים יוני ויולי האל הפופולרי ביותר במקדש הוא האל הקשור ללימודים ולאינטלקטואלים. מדוע? נראה כי כל חייהם של מתבגרים בטייוואן מתרכזים סביב נושא אחד, שהוא המבחן הלאומי. סוג של פסיכומטרי בגרסה טייוואנית. אל זה זוכה לתורים ארוכים של הורים המגיעים להתפלל בשביל הצלחת ילדיהם המתכוננים לבחינה הגדולה, ולתת לאל מאכלים שונים ומגוונים כדי לספקו.

אל פופולרי נוסף, הזוכה לביקורים רבים לאורך כל השנה, הוא האל הקשור לאהבה וזוגיות. האגדה מספרת שהאל הזה קושר את רגליהם של שני אנשים בחוט אדום וכך מסמל שהם נועדו אחד בשביל השניה. המבקרים את האל הזה בדרך כלל מצטיידים בחוט אדום כדי להזכיר לו בצורה עדינה שהוא עדיין לא קשר אותם.

מה בתפריט האלים במקדש?


הטייוואנים מפגינים ידע אדיר בנושאים הקשורים לאלים שלהם, וכמובן שגם בתחום הקולינרי. לכל אל יש מאכל שאהוב עליו במיוחד, ואת הדרך שבה הוא הכי אוהב שמתפללים אליו. ישנם אלים קרניבורים (בעיקר האלים הקשורים לדאואיזם) שאוהבים בעיקר בשר מכל הסוגים - חזיר, עוף, דגים. ישנם אלים צמחוניים (בעיקר אלו הקשורים לבודהיזם) שמסתפקים באוכל מין הצומח, כמו פירות, או לחלופין שמחים לקבל פרחים. ישנם גם אלים עם בקשות מיוחדות, כמו לדוגמא האל הנמרי "חו-ייה"(Hu Ye) הקשור בכסף וממון, שאוהב לאכול ביצים. לכן טייוואנים המגיעים להתפלל לכסף, בדרך כלל יצטיידו בתריסר ביצים שיניחו לפניו בכדי לספק את רעבו.


מעבר לבקשה לעזרה בשעת צרה, האל ממלא גם תפקיד של מייעץ, ומכווין את האדם בנושאים שבהם ישנם התלבטויות בחייו. במקרה כזה, הטייוואני ישאל את האל הרלוונטי שאלה המטרידה אותו, ויזרוק שני חצאי ירח עשויים מעץ על הרצפה. הדרך שבה הם יפלו קובעת את התשובה לשאלתו.



מודרניזציה ודת נמצאים בסתירה? לא בטייוואן!


בעוד שמחקרים רבים העוסקים בדת מצביעים על קשר ישיר בין מודרניזציה לבין התרחקות ממוסדות דתיים, ועל כך שהמדע המודרני מחליף את הדת המסורתית, בחברה הטייוואנית מתרחשת תופעה שלא עונה בקנה אחד עם תוצאות המחקרים. הצמיחה הכלכלית וההתפתחות הטכנולוגית האדירה להן זכו טייוואן בחמישים השנים האחרונות לא הובילו לדעיכה של המוסד הדתי המסורתי. להיפך- נראה כי המוסד הדתי פורח ונמצא במגמת עלייה אדירה, כשנתונים מצביעים על כך שמספר המקדשים בטייוואן שילש את עצמו תוך שבעים שנה - ב-1930 היו בטייוואן 3,661 מקדשים, וב-2001 כבר ניצבו ברחבי האי 9,707 מקדשים. אז נראה שבטייוואן קיימת תפיסה לפיה המדע והטכנולוגיה יכולים להסביר במידת מה את העולם סביבנו, אך ישנם אינספור תחומים שמנוהלים על ידי תהליכים הנשגבים מבינתו בתור יצורים אנושיים, ולכן מדי פעם אנחנו צריכים לקבל עזרה, תמיכה וייעוץ מהאלים המומחים.


בביקורכם בטייפה אל תחמיצו את מקדש לונגשאן (Longshan Temple) המרהיב ביופיו והעשיר בפעילות דתית במשך כל ימות השבוע.




רוצים ללמוד עוד על עולמות התרבות והרוח הטייוואנים?

מתכננים ביקור בטייוואן ורוצים להפיק ממנו את המירב?

מתחילים פרויקט הקשור בטייוואן וזקוקים לייעוץ והכוונה?

לכל עניין ושאלה אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר.



ובינתיים, מוזמנים לצפות בסרטון של Taiwanit בשיתוף משרד התיירות הטייוואני ולקבל הצצה קצרה לאיך נראית התרבות הטייוואנית:



מאחלים לכם חוויה נעימה ומעשירה!




  • LinkedIn - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle
Jiaoxi Sietian Temple.jpg

צרו קשר

bottom of page