top of page
  • תמונת הסופר/תTaiwanit

8 דברים מפתיעים על טייוואן

עודכן: 7 בפבר׳

מאת: אראל בן דור- כתבת ויועצת טיולים בTaiwanit


כנראה ששמעתם על המקום המופלא שנקרא טייוואן - האוכל הטוב, הנופים הפראיים, התרבות הייחודית והאנשים הטובים, אבל עד כמה אתם באמת מכירים את האי?

טייוואן היא מדינה דינאמית, חדשנית וייחודית לאזור ולעולם. החל מנישואים חד מיניים, דרך צמחונות ועד מיחזור ושמירה על איכות הסביבה, הטייוואנים משתדלים לעמוד בחוד החנית בכל מה שקשור בנושאים הבוערים בעולם.


אז קבלו 8 עובדות על טייוואן שאולי טרם הכרתם:


1. טסאי אינג וון (בסינית 蔡英文) - הנשיאה הראשונה בטייוואן

טייוואן בחרה ב-2016 את הנשיאה הראשונה שלה, אשר זכתה ברוב קולות מוחץ של 56% לעומת 31% למפלגה היריבה אשר "שלטה" שנים רבות. טסאי אינג וון היא לא רק האישה הראשונה בתפקיד - היא גם הראשונה שבעץ השורשים המשפחתי שלה מוצא מהאבוריג'ינים הטייוואנים, וגם הראשונה שמכהנת בתפקיד כאשר היא אינה נשואה.

טסאי אינג וון מקדמת רפורמות שתומכות בצמצום הפערים החברתיים והכלכליים בחברה, כגון - הכרה בשפות האבוריג'יניות כשפות הרשמיות של טייוואן (בעבר רק מנדרינית הייתה השפה הרשמית), קידום יוזמות למעורבות צעירים בחברה, תוכניות התנדבות ממשלתיות לתעסוקת פנסיונרים, וחקיקה למען הקהילה הגאה.


2. אישור נישואים חד מיניים

בהמשך לסעיף הקודם, ב-2019 טייוואן אישרה חקיקה המתירה נישואים חד-מיניים, וכך הפכה למדינה הראשונה באסיה בה נישואים אלו חוקיים. ככלל, היחס אל הקהילה הגאה במדינה הוא פתוח ומקבל. ניתן לראות זאת דרך מצעד הגאווה השנתי בטייפה הבירה, המועדונים הגאים הרבים ואף דרך האופנה הטייוואנית. מלונות, מסעדות ובתי קפה רבים הכריזו שהם "Gay Friendly" בשביל להמשיך ולעודד את הקבלה של הקהילה הגאה בחברה.

Taiwan Pride

3. מיחזור

כאשר תטיילו ברחבי טייוואן יהיה לכם מאתגר מאוד למצוא פחים ברחוב, וזאת בגלל ששיטת איסוף הזבל באי שונה מאוד ממה שאנו מכירים בישראל. למעשה, שיטת האיסוף בטייוואן נותנת משמעות חדשה למשפט "להוריד את הזבל" - בכל יום משאית הזבל עוברת בשעה קבועה בכל איזור, ומכריזה על הגעתה בעזרת מנגינה - ממש כמו אוטו גלידה. הטייוואנים ממהרים למשאית עם שקיות הזבל המופרדות שלהם - שקית נפרדת לפלסטיק, נייר, קומפוסט (פסולת אוכל) וזבל אחר. זוהי לא רק דרך נהדרת לצמצם את הזבל ברחוב ולתרום למיחזור, אלא מהווה גם הזדמנות למקומיים להיפגש עם שכניהם ולהתעדכן. תוכלו לראות זאת בסרטון הבא - https://www.youtube.com/watch?v=BMQ1NfjPauw


4. נוחות, או - מה אפשר לעשות ב-7/11??

אם תשאלו מקומי מה הדבר שלדעתו הכי מאפיין את טייוואן בכלל וטייפה בפרט, המילה שתשמעו הכי הרבה היא "convenient". "נוח" זה אכן התיאור המושלם לטייוואן - החל מתחבורה ציבורית מתקדמת (ונוחה, מאוד) ועד חנויות הנוחות הנמצאות בכל פינה ופתוחות 24/7. בחנויות הנוחות הללו, כמו 7/11 (Seven Eleven) ו-Family Mart ניתן לעשות כמעט כל דבר שתצטרכו - תוכלו כמובן לקנות אוכל טעים וחפצים קטנים שתמיד צריכים, אך גם לשלם חשבונות, למשוך כסף, לשלוח חבילות (שיגיעו במהרה לחנות 7/11 הקרובה לכל מקום שתרצו), לצלם\להדפיס מסמכים, להזמין מונית, לקנות כרטיסי רכבת ולעתים אף לשלוח כביסה. אין לכם מזומן עליכם? לא נורא, ניתן לשלם בחנויות גם בעזרת כרטיס ה-Easy Card - ה"רב קו" המקומי.

Taiwan 7/11

5. הגרלות לוטו כדי להילחם בהעלמת מס

בעבר בתי עסק בטייוואן לא היו מדווחים על כלל ההכנסות שלהם בשביל להתחמק מתשלום מס הכנסה. בשביל להילחם בתופעה הממשלה הגתה תוכנית יצירתית - על כל קבלה שלקוח מקבל מבית העסק יש מספר, ומספר זה נכנס להגרלת לוטו. פעם בחודשיים המדינה עורכת את ההגרלה בה ניתן לזכות בסכומים "סמליים" (החל מכ-20 ש"ח) ועד ל-10 מיליון דולר טייוואני (כ-1.2 מיליון שקלים). כך בעצם הלקוחות דורשים קבלות בכדי להיכנס להגרלה, ובתי העסק חייבים לדווח על ההכנסות כראוי.

בטיולכם בטייוואן שימו לב לקבלות שאתם מקבלים ואל תזרקו אותן! בבתי עסק רבים שומרים את הקבלות ותורמים אותן לארגונים :)


6. חיי לילה בטייפה

ייתכן שכבר שמעתם על טייפה כיעד קולינרי או על תרבות הקפה המפותחת בעיר, אך האם שמעתם על חיי הלילה של טייפה? הטייוואנים אוהבים לצאת ולחגוג - החל משווקי הלילה, דרך חדרי הקריוקי (או בשמם המקומי KTV), מסיבות וברי קוקטיילים מתוחכמים - העיר מציעה שלל אפשרויות לבילוי בכל סגנון שתרצו. כך למשל, חמישה ברי קוקטיילים בטייפה זכו להצטרף ל-Top 50 של אסיה, ובהם תוכלו להנות מקוקטייל מצוין במחיר שווה נפש.

כמו כן, בטייוואן ישנה תרבות בירה משוגעת, אך בטעם קצת שונה - הטייוואנים אוהבים בירה בטעמי פירות ולכן תוכלו למצוא Craft Beer, בירות בוטיק, בשלל טעמים יוצאי דופן.

Taipei night club

7. טייפה - מהערים הידידותיות בעולם

טייפה הוכתרה כאחת הערים הידידותיות ביותר לתיירים וגם העיר הידידותית ביותר עבור זרים למחייה. כל זאת בזכות איכות החיים בעיר - יוקר המחייה הנמוך יחסית, התחבורה הציבורית הנוחה, איכות השירותים הציבוריים, אדיבות המקומיים, רמת האנגלית הגבוהה יחסית ועוד. כותבת שורות אלו יכולה להעיד בעצמה, לאחר שאיבדה את הארנק עם שלל כרטיסי אשראי ומזומן רב וקיבלה אותו בחזרה למחרת בלי שנגעו בדבר, כאשר סיפרה זאת למקומיים רבים אמרו "כן, ככה זה בטייוואן" - כי זה פשוט מובן מאליו.

גם אם מאסתם מעט בחיי העיר - מיקומה של טייפה בין ההרים מאפשר גישה נוחה ומהירה לשלל מסלולי הליכה, נקודות תצפית, הרים ומפלים שמאפשרים מעט "מנוחה" מחיי העיר, כמו פארק יאנגמינגשאן ועוד רבים וטובים. בנוסף, העיר עצמה ירוקה ויש בה הרבה ריאות ירוקות המספקות מרגוע ומאפשרות למקומיים לעסוק בספורט ונגינה. במהלך טיולכם בעיר שימו לב לעציצים הרבים בכניסות לבניינים ובמרפסות הבתים ולמבוגרים העושים טאי-צ'י בפארקים המקומיים.


מגיעים לביקור קצר בטייפה? קראו את המלצותינו ל-10 שעות בעיר!


8. מערכת בריאות מתקדמת

אם, חס וחלילה, יקרה לכם משהו במהלך טיולכם בטייוואן - אל תדאגו, אתם נמצאים בידיים טובות!

במהלך השנים האחרונות, מערכת הבריאות בטייוואן נבחרה להיות מהטובות בעולם בשלל שאלונים ומדדים שונים, ונחשבת כמתקדמת יותר מארה"ב ושוויץ. זאת בזכות הרופאים המוכשרים בשלל נושאים, הציוד החדיש, הטיפולים המתקדמים ומערכת הבריאות הממשלתית ההופכת את כלל הטיפולים לזולים ונגישים. בנוסף, בטייוואן ישנה גישה חדשנית המשלבת טיפולים מערביים מודרניים עם רפואה סינית מסורתית כשתי גישות שאינן מנוגדות אלא משלימות אחת את השנייה.

לקריאה נוספת בנושא, אנו ממליצים לקרוא את כתבתה של מיטל מרגוליס לין על מנהג משכב הלידה של נשים בטייוואן.



טייוואן היא אכן מקום מלא הפתעות, וכפי שקראתם, ההפתעות מגיעות מכל תחומי החיים. אז עכשיו כשאתם מכירים את טייוואן קצת יותר טוב, ואולי גם קצת רוצים לחיות בה בעצמכם, התעודדו בתכנון הטיול הבא לשם! :)


ובינתיים, מוזמנים לצפות בסרטון של Taiwanit בשיתוף משרד התיירות הטייוואני כדי לקבל טעימה נוספת מהתרבות הטייוואנית:



מתכננים ביקור בטייוואן ורוצים להפיק ממנו את המירב?

מתחילים פרויקט הקשור בטייוואן וזקוקים לייעוץ והכוונה?

מעוניינים לשלב בטיול שלכם סיור תרבות מעמיק עם מיטל מרגוליס לין?

לכל עניין ושאלה אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר.



מאחלים לכם טיול מלא הפתעות!


  • LinkedIn - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle
Jiaoxi Sietian Temple.jpg

צרו קשר

bottom of page