top of page
  • תמונת הסופר/תTaiwanit

עשרת המנהגים הגדולים של ראש השנה הסיני

עודכן: 7 בפבר׳

מה הטייוואנים עושים ביום חגם, ומה המנהגים מספרים לנו על תרבותם?


כל מי שנמצא בטייוואן בתקופת החגיגות של ראש השנה הסיני בוודאי נחשף לאווירת החג העומדת בפתח. לרוב זה מתחיל מתישהו אחרי תחילת השנה האזרחית, כשלפתע בכל השווקים צצים דוכנים של דברים אדומים וזהובים, והטייוואנים מתחילים לדבר על ה"גואו נייאן". אין ספק שישנה אווירה מיוחדת באוויר- אווירה שלרוב נמשכת כחודש וחצי בשנה! אז רקע קצר- מה זה "גואו ניין" או "צ'ון ג'יה"?


בעולמם של בני ההאן (הגזע הסיני), מדובר בחג החשוב ביותר בשנה, כך שלמעשה אנחנו מדברים על החג החשוב ביותר בשנה עבור יותר ממיליארד אנשים! החג מסמל את תחילת האביב ותחילת השנה החדשה לפי לוח השנה הסיני המבוסס על מחזורי הירח. האגדה מספרת כי בתקופה של סין המסורתית, הסימניה "נייאן" (年) סימלה סוג של מפלצת מפחידה ביותר אשר מתגוררת במשך השנה בהרים, אך ביום האחרון של השנה היא מגיעה למחוזות שבהם מתגוררים בני אדם. בעבר היו לסינים פרקטיקות שונות שמטרתן לגרש את המפלצת הזו, וכיום הפרקטיקות האלו הן נדבך מרכזי במנהגי החג, שלעין מערבית נראים קצת משונים. לדוגמא, הסינים גילו שהמפלצת מפחדת מצבע אדום... מסביר למה כמעט כל דבר הקשור בראש השנה הסיני הוא בצבע אדום?


אז מה הטייוואנים עושים בראש השנה הסיני ומה המשמעות הסמלית של מנהגים אלו?

קבלו את עשרת הגדולים!


1. יום הולדתו של אל המטבח:

כשבוע לפני ראש השנה הסיני מתקיים יום מיוחד במינו המכונה "שיאו גואו נייאן" (小過年) - "ראש השנה קטן". מספרים כי למעשה זהו יום הולדתו של אל המטבח החי בכל בית, וביום הזה הוא נוסע לשמיים, לתת דין וחשבון על כל משפחה. כמובן שכל משפחה מקווה שהאל יספר עליה דברים חיוביים, ולכן נהוג בחג זה להתפלל עם המון דברי מתיקה - כדי שלאל המטבח יהיו דברים "מתוקים" לספר על המשפחה. אומרים ש"ראש השנה הקטן" הזה מסמל את הפתיחה הרשמית של ההכנות הרציניות לקראת ראש השנה הסיני המתקיים כשבוע אחריו: קניות של אוכל, ניקיון יסודי של הבית (בדומה לסדר פסח), זריקת דברים ישנים שכבר אינם בשימוש ועוד.  


2. מעטפות אדומות 紅包:

מנהג שמבחינות רבות מזכיר את מנהג "דמי החנוכה" שלנו, והוא גם כמובן המנהג האהוב ביותר על כל ילד טייוואני. בגדול מדובר בכסף הנמצא בתוך מעטפה בצבע אדום, אך למנהג זה יש המון קודים בלתי כתובים לגבי: למי לתת מעטפה אדומה, כמה כסף לשים בתוכה, מתי הכי כדאי לתת אותה וכו'. באופן כללי, מצופה מהדור המבוגר לתת מעטפה לדור הצעיר (הילדים), אך ברגע שהילד גדל ומתחיל לפרנס את עצמו, מצופה גם ממנו לתת מעטפה להוריו. אך נוהג זה תקף רק לבנים - מהבת אין ציפייה כזו, גם אם היא מתפרנסת בעצמה.

למעשה, מנהג המעטפות האדומות הוא מרכיב מרכזי בתרבות הטייוואנית, וכמעט כל מאורע (יום הולדת, חתונה, לידה וכו') מלווה בנתינה או קבלה של מעטפה אדומה.


3. "וואי יא" 尾牙:

לקראת ראש השנה הסיני, מנהלי החברות מארגנים ארוחת ערב חגיגית לכל העובדים, שמתקיים לרוב במסעדה או באולם אירועים. מעבר לאוכל, האירוע כולל נאומים (בעיקר נאומי תודה על הישגי העובדים בשנה שחלפה והציפיות לשנה הבאה) ופעילויות נושאות פרסים בסגנון של לוטו וקריוקי. בעבר היה נהוג לחגוג אירוע זה בדיוק ב-16 לחודש האחרון של לוח השנה הסיני, כי מבחינת מסורתית מדובר ביום התפילה האחרון בשנה המקושר לכסף ועסקים. כיום אין תאריך מיוחד בשנה לאירוע הזה, ולכל חברה יש את החופש לבחור מתי לערוך אותו, אך לרוב זה יקרה בחודש האחרון של השנה.

 

4. לקנות אור במקדש:

ביקרתם פעם במקדש טייוואני? שמתם לב לכל הנורות הקטנות הדולקות במרבית המקדשים? לאורות האלו יש קשר הדוק לאחד המנהגים החשובים יותר אך המוכרים פחות של ראש השנה הסיני. בדרך כלל כחודש לפני ראש השנה פוקדים הטייוואנים את המקדשים - כל אחד והמקדש אליו הוא מקורב, ושם הם קונים את המנורה הקטנה (שעולה כ-$20 אמריקאי). מתחת למנורה רשום שם האדם שקנה אותה ותאריך הלידה שלו (לפי לוח השנה הסיני כמובן), והיא מסמלת את זה שהאלים במקדש שומרים על האדם למשך השנה הקרובה.


5. להדביק סימניות על דלתות הבית 春聯:

לקראת ראש השנה הסיני הטייוואנים מקשטים את הכניסה לביתם במה שמכונה "צ'ון ליאן". אלו הם מילים, אמרות וברכות, שמטרתן להביא מזל לשנה החדשה ולקבל אותה בברכה. ניתן לקנות אותם בשווקים וניתן גם לבקש ברכה בהתאמה אישית, אשר תיכתב ע"י אמן מומחה בקליגרפיה- האומנות העתיקה של כתיבת הסימניות הסיניות.


6. הקטורת הראשונה:

מנהג חשוב נוסף, שגם הוא לא כל כך מוכר, מכונה "טואו שיאנג" - 頭香 . במידה ואתם אוהבים תחרויות ואתגרים, תוכלו להגיע למקדש הטייוואני ולנסות את מזלכם. לפי האמונה, הראשון ששם את הקטורת במתקן הקטורות של המקדש ברגע שנכנסת השנה החדשה, יזכה במזל מיוחד לשנה הקרובה.


ככה זה נראה:


7. ארוחת חג:

מנהג זה, בדומה למנהג המעטפות האדומות, גם כן מאוד מזכיר את מנהגי היהדות. בערב ראש השנה הסיני מתקיימת ארוחה משפחתית גדולה, בה מצופה מכל אדם לחזור לבית ילדותו ולקבל את השנה החדשה עם ארוחה ענקית שלרוב הסבתא מבשלת. כמובן שבארוחה זו מכינים מנות מיוחדות וטעימות במיוחד כדי לקבל את השנה החדשה על בטן מלאה בכל טוב. הבישולים לארוחה זו מתחילים ימים רבים לפני הארוחה עצמה, ונהוג לשלב בה דג, עוף וחזיר, שהשילוב של שלושתם מסמל שפע וברכה.


8. "מילים למזל":

בערב ראש השנה הסיני אסור בתכלית האיסור לרכל, לדבר על נושאים כואבים, לכעוס על הילדים או לבכות. כל אלו יכולים להביא "מזל נאחס" למשפחה. את השיחות הללו יש להחליף ב"מילים למזל"- שיחות על אירועים משמחים ועל דברים חיוביים. ישנן אמרות מסוימות שנהוג להגיד למי שפוגשים, ובאופן כללי המטרה היא להרבות במילים טובות.


9. לחכות עד הלילה 守歲:

מדובר במנהג של ילדים, שצריכים להישאר ערים עד 12 בלילה של ערב ראש השנה הסיני, וזאת כדי להביא מזל להוריהם ולהראות את הכבוד שהם רוכשים להם. המנהג הזה נעוץ עמוק ברעיון הקונפוציאני של כיבוד אבות ושל המושג "שיאו שון"- לתת נחת להורים. כיום גם נהוג לומר שככל שהילד ישאר ער יותר זמן, כך הוריו יזכו בחיים ארוכים יותר. 


10. חזרת הבת לבית הוריה 回娘家:

יומיים לאחר ערב ראש השנה הסיני, מצופה מהבנות הנשואות לבוא לביקור אצל הוריהן. מאחר וטייוואן היא חברה קונפוציאנית בעלת אוריינטציה גברית, המסורת אומרת כי את ערב ראש השנה הסיני חוגגים אצל משפחתו של הגבר (לרוב אצל הורי האב), אך יומיים לאחר מכן, אצל ההורים של האישה. האירוע עצמו דומה מאוד לאירוע של ערב ראש השנה הסיני, אך לרוב פחות מפואר וחגיגי.


ועוד מנהג - בונוס!

11. זיקוקים:

זוכרים את אותה מפלצת המפחידה שמפחדת מהצבע האדום? מסתבר שהיא מפחדת גם מקולות זיקוקים. לכן בראש השנה הסיני נהוג לזרוק נפצים ולהדליק זיקוקים בכל פינה, שיגרשו את המפלצת, וגם כדי לקבל את השנה באווירה חגיגית ומיוחדת.



אז אחרי שאתם מכירים את אחד עשר המנהגים הגדולים של ראש השנה הסיני, מה שנשאר הוא לחגוג! שיהיה לכולנו ראש השנה הסיני שמח, מלא ברכה, מזל, שפע ואהבה!


* הידעתם?

במסורת הסינית, כל שנה מיוצגת ע"י חיה אחרת בגלגל מזלות המאפיין את האסטרולוגיה הסינית. לקריאה נוספת לחצו על הקישור: מה הקשר בין נמרים, דרקונים ואחוזי הילודה בטייוואן?




מתכננים ביקור בטייוואן ורוצים להפיק ממנו את המירב?

מתחילים פרויקט הקשור בטייוואן וזקוקים לייעוץ והכוונה?

מעוניינים לשלב בטיול שלכם סיור תרבות מעמיק עם מיטל מרגוליס לין?

לכל עניין ושאלה אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר.




  • LinkedIn - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle
Jiaoxi Sietian Temple.jpg

צרו קשר

bottom of page