top of page
  • תמונת הסופר/תTaiwanit

״להאכיל את הרוחות״- על חודש הרוחות בטייוואן

עודכן: 7 בפבר׳

מאת: מיטל מרגוליס לין


הגעתי לטייוואן באמצע אוגוסט 2011. לפני כן יצא לי לטייל באסיה, להכיר את התרבות הסינית, ללמוד קצת את השפה וכו׳, אבל אף אחד לא הכין אותי למה שמחכה לי באי הקטן והמסתורי...

כבר ביום הראשון שלי, כשהסתובבתי ברחובות טייפה הבירה כדי לנסות להרגיש מעט את האנשים והתרבות של המקום שהולך להפוך לבית שלי לתקופה הקרובה, נוכחתי לגלות שבכניסות לכל המסעדות, הבנקים, החנויות, הבתים, הקניונים ולמעשה כל פתח של מבנה כלשהו - עומד שולחן גדול ועליו אוכל (שילוב של חטיפים ואוכל מבושל) וקטורת. ליד כל שולחן כזה היה כלי שנראה כמו פח, אבל שם אנשים היו שורפים ניירות משונים וזורקים לתוכו. העיר הייתה מלאה בריחות של עשן וקטורת והיה נראה שאנשים מאוד עסוקים בלתחזק את השולחנות האלה בכל בוקר. לא משנה כמה ניסיתי להבין במה מדובר, לא היה לי שום הסבר רציונלי לתופעה ולא ידעתי את מי לשאול. התהלכתי בתחושה שיש משהו שאני מפספסת, שיש איזשהו עניין חשוב ורציני שמסביר את כל מה שאני רואה שמתחולל.

קטורת ושריפת ניירות ברחובות טייפה

באותה תקופה הספקתי לשכור דירה קטנה ושאלתי את בעלת הדירה במה מדובר. בעלת הדירה, במין גיחוך קל, אמרה ״את לא יודעת שזה חודש הרוחות?״. ״חודש הרוחות?!״ מעולם בחיי לא שמעתי את המושג הזה. גם לא הבנתי איך עיסוק באוכל שעל השולחן ואיך שריפה של ניירות קשורים לעולם של רוחות רפאים.

מהר מאוד כל התמונה התבהרה, אבל עד היום אני ממשיכה ללמוד ולהשלים פיסות חסרות הקשורות לאחד החודשים המסתוריים, המפחידים והמוזרים ביותר בלוח השנה הסיני... ה-Ghost Month.

פרסומת של רשת הסופטרמקטים הידוע לגבי המוצרים שיש לשים עבור הרוחות. קרדיט לתמונה- 天下雜誌

אז קודם כל - מה זה חודש הרוחות?

בכל שנה, בחודש השביעי של לוח השנה הסיני (לרוב יוצא באוגוסט בלוח השנה הלועזי), הטייוואנים מאמינים כי נפתחים שערי המתים והרוחות מגיעות לעולם שלנו ומסתובבות בינינו. אמנם אנחנו לא רואים אותן בעיניים, אבל הן פה. והרוחות לא סתם פה - הן מגיעות מאוד רעבות ומסתובבות לחפש אוכל. מרבית המקומיים, כדי לא "להסתבך" עם הרוחות, ״פותחים שולחן״ מלא בכל טוב בכניסות לכל המקומות כדי להשביע את רעבונן של הרוחות ולעשות כל מה שאפשר כדי לא להרגיז אותן. באופן כללי, יש תחושה שבחודש הזה אנשים ״הולכים על ביצים״ - נזהרים באופן מיוחד במעשים שלהם ובהתנהלות שלהם, כדי לא להסתבך עם איזושהי רוח רפאים שעלולה להביא מזל רע למשפחה או לעסק.

טקסים דאואיסטים לרגל חודש הרוחות

חודש הרוחות עמוס באמונות תפלות שונות ומגוונות אשר לכולן מטרה דומה - להשביע את רעבן של הרוחות ולא להסתבך איתן. להלן רשימה של (חלק מ) ה״עשה ואל תעשה״ הייחודיים לתקופה זו:


לא לשחות בים-

האמונה אומרת שזה חודש מאוד מסוכן לרחצה בים, שכן הרוחות עלולות למצוא דרכים להטביע את האדם כדי לאפשר לעצמן להיוולד מחדש ולהגיע לעולם. אמונה זו מגיעה מתוך אמונה חזקה בגלגול נשמות אשר לפיה ישנה כמות קבועה של נשמות אשר מתגלגלות לחיים ולמוות, כך שאם הרוח תטביע אדם חי, יכול להיות שתזכה להיוולד שוב.


לא לצאת החוצה בשעות המאוחרות של הלילה-

לפי האמונה שעות הלילה הן השעות בהן הרוחות פעילות יותר, ולכן כדאי להיות במקומות שמורים ומוגנים ולא להסתובב סתם כך בחוץ. התפיסה הזו רלוונטית במיוחד כלפי צעירים, שכן נאמר שהרוחות נמשכות בעיקר לילדים וצעירים.


לא לשבת בשורות הראשונות של מופעי הרחוב המסורתיים-

מופעי הרחוב בטייוואן, המבוססים על מיתולוגיות וסיפורים אהובים במיוחד על הדור הטייוואני המבוגר, הם גם מקום שבו הרוחות מקבלות בידור בעולם שלנו. האמונה אומרת שהשורות הראשונות במופע הן למעשה כסאות שמורים עבור "רוחות ה-VIP" שבקהל.

לא להישען על הקירות-

האמונה אומרת כי הרוחות מטבען מעדיפות להיות על הקירות. לכן כדאי להיזהר מאוד מפני הישענות על הקירות, כדי לא למעוך בטעות רוח רפאים שנמצאת שם באותו רגע.


לא להרוג חרקים נדירים בבית–

יש המאמינים כי אבות אבותיהם מגיעים בחודש הרוחות לבקר אותם בביתם בצורה של חרקים שאינם מגיעים בדרך כלל הביתה, ועל כן בשום פנים ואופן אין להרוג אותם.


לא לתלות בגדים לייבוש בחוץ–

האמונה אומרת כי עלולות לבוא רוחות ש"ילבשו" את הבגדים התלויים וינצלו זאת כדרך להיכנס אל תוך הבית.

פרסומת למאכלים שישביעו את רעבן של הרוחות. קרדיט לתמונה-自由時報

חגים ומסורות עתיקות הם דרך מרתקת להיכנס לעומקם של עולמות המחשבה של תרבויות שונות ורחוקות מאיתנו. אז במידה ואתם נמצאים בטייוואן בחודש השביעי של לוח השנה הסיני (כאמור, לרוב יוצא סביב חודש אוגוסט), אל תשכחו לקבל הצצה למסורות והאמונות הקשורות בעולם הרוחות של טייוואן, ולהכיר דרכן עוד קצת מהעולם המסתורי של הלב של אסיה!


מתעניינים במסורות הטייוואניות?


מוזמנים גם לצפות בסרטון של Taiwanit בשיתוף משרד התיירות הטייוואני וללמוד עוד על התרבות הטייוואנית:



מתכננים ביקור בטייוואן ורוצים להפיק ממנו את המירב?

מתחילים פרויקט הקשור בטייוואן וזקוקים לייעוץ והכוונה?

מעוניינים לשלב בטיול שלכם סיור תרבות מעמיק עם מיטל מרגוליס לין?

לכל עניין ושאלה אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר.



מאחלים לכם ביקור מרתק בטייוואן!





  • LinkedIn - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle
Jiaoxi Sietian Temple.jpg

צרו קשר

bottom of page