top of page
  • תמונת הסופר/תTaiwanit

סיפורו של פסטיבל - מי היא האלה מאטזו?

עודכן: 7 בפבר׳

כשהפורטוגלים הגיעו אל ים סין הדרומי וטייוואן במאה ה-16 הם שמעו מהכפריים על אלה השומרת על כל יורדי הים ומעבירה אותם בבטחה במסעם. הפורטוגלים לא הצליחו לבטא את שמה של האלה כמו שצריך וכינו אותה "מקאו" - כך הם קראו גם לכפר שבו עצרו, שמאז הפך לעיר גדולה ומוכרת. אבל מקאו היא בעצם "מאטזו" (Mazu) - אחת מהאלות החשובות ביותר במזרח אסיה בכלל ובטייוואן בפרט, בין היתר משום שרבים מתושבי האי הם צאצאים לימאים ודייגים.



על פי האמונה הרווחת, מאטזו היא "האם השמיימית" ולכן בעלת כוחות רבים הקשורים בפרנסה, חיי משפחה, בריאות, הצלחה ורווחה כלכלית. גם כיום יש לאלה מיליוני מאמינים ברחבי העולם ונבנו לכבודה מעל 5,000 מקדשים. בשנת 2009 הכריז אונסק"ו על החגיגות למאטזו כעל אחד מפסטיבלי הדת החשובים ביותר בעולם, ובטייוואן משרד התיירות הכריז עליהן כעל אחד מאירועי המורשת החשובים באי. מדי שנה פסטיבל מאטזו מתקיים בסמוך ליום הולדתה (אשר נכון לכתיבת שורות אלו מתקרב בצעדי ענק...), ולכן זו הזדמנות מצוינת לספר את סיפורה של אלת הים.

צילום: אריק מייזלר, טייל איתנו ב-2016 לפסטיבל מאטזו

סיפורה של אלה

ללין וואיצ'יו ואשתו וואנג היו חמש בנות ובן, ובמשך שנים ארוכות פיללו בני הזוג להולדתו של בן נוסף. ערב אחד, חלמה וואנג חלום מיוחד בו נגלתה לפניה האלה גוואנין והעניקה לה במתנה גלולת קסמים שתממש את כל משאלותיה. וואנג התעוררה מהחלום והופתעה לגלות בידה את אותה גלולת קסם, ובהודיה גדולה לאלה מיד בלעה אותה. לאחר תשעה חודשים, ביום ה-23 לחודש השלישי של לוח השנה הירחי בשנת 960, נולדה לזוג בת נוספת. להפתעתה של וואנג, ביתה לא בכתה כלל בלידתה וגם לא בארבע השנים הראשונות לחייה. לכן הוענק לה השם ״לין מו״ – לין השקטה.


לין מו הייתה ילדה מבריקה. כשהייתה בת שמונה בלבד הכירה את כל כתביו של קונפוציוס, כשהייתה בת אחת עשרה החלה לקרוא בכתבים בודהיסטיים, וכשהייתה בת שלוש עשרה החלה בחקירת כתבי הדאו והצליחה להפוך את נשמתה לנצחית תוך התגברות על המוות. בזכות חוכמתה לין מו ריפאה את חולי הכפר והקלה על מכאוביהם וסבלם. ללין מו היו יכולות יוצאות דופן - היא יכלה לשלוט במזג האוויר, לחזות סופות ענק ולהעניק סיוע לדייגי האי שיצאו למים הסוערים. אבל אלו היו משניות בלבד - יכולתה החשובה ביותר הייתה חזיונותיה, שבזכותם הצליחה לין מו להציל רבים מבני הכפר ואף לדווח על מצבורי הדגים הגדולים שבים.


כשלין מו הייתה בת שש עשרה, בעודה אורגת בצהרי היום, היא נכנסה לטראנס עמוק בו חזתה באביה ואחיה היחיד בספינתם הטובעת. מתוך חזיונה הצליחה לין מו להציל את ספינתם של השניים מטביעה ולהביאם לחוף מבטחים. בפעם אחרת ראתה את מותם של קבוצת מלחים ויצאה לחפש את שרידיהם בעצמה. במשך שלושה ימים היא חיפשה עד שמצאה, והביאה את כל המלחים לקבורה ראויה בכפר. מעשיה הפכו את לין מו לאגדה. אנשי הכפר העריצו אותה וחיכו למוצא פיה, ואף אחד מהדייגים לא היה יוצא למסעו מבלי שפנה אליה. כך הצילה לין מו עוד רבים אחרים מפני הסכנות הטמונות בים הסוער.


חייה של לין מו נגמרו בפתאומיות גמורה, כשהיא בת עשרים ושמונה בלבד. ערב אחד הופיעה בפני הוריה וסיפרה להם כי זמנה הולך ומתקרב. לאחר פרידתם עלתה אל פסגת ההר הגבוה ביותר באי ולא נראתה שוב. בני הכפר האמינו שנשמתה של לין מו הועלתה אל השמיים, והקימו לזכרה מקדש מרכזי באי, שבו יכלו להמשיך להתייעץ איתה.


חמישים שנים עברו ובני הכפר המשיכו להאמין בכוחותיה של לין מו. הם פנו לעצתה ודאגו לשמר את מקדשה וזכרה. יום אחד הופיעו בכפר שליחיו של הקיסר הסיני שהיו בדרכם לאסוף מיסים. בהגיעם, סיפרו להם בני הכפר על כוחותיה של לין מו וייעצו להם להיוועץ בה לפני צאתם להמשך המסע. הפקידים ביקרו במקדש אך לא האמינו לטענותיהם של בני הכפר בנוגע לכוחותיה של לין מו, והחליטו לצאת לים בכל זאת. הם נתקלו בסערה גדולה, חלקם נפלו למים הסוערים ונעלמו בין הגלים. קפטן הספינה זכר את דבריהם של המקומיים ופנה ללין מו בבקשה "הצילי אותנו". להפתעתו הרבה, נגלתה מולו דמותה של אישה צעירה שבכוחותיה הצליחה לשמור על יציבות הספינה בעוד המים שסביבה גועשים ומנסים להטביעה. הספינה ניצלה!


עם שובו של הקפטן לעיר הבירה הוא ביקש לפגוש את הקיסר, ובפגישתם סיפר לו על יכולותיה של האלה הצעירה. הקפטן הסביר שתחילה לא האמין לבני הכפר כי הרי אין זה ייתכן שיהיה אפשר לשלוט בכוחות השמיים, אך הנה, קרה מה שקרה. הקיסר האזין לסיפורו וקבע - "זוהי איננה אישה רגילה, אלא האם השמיימית". בקביעה זו העניק הקיסר ללין מו את שמה - האלה מאטזו. מאז ועד היום, מאטזו שומרת על כל באי הים, מסייעת להם לעבור בבטחה את מסעם הקשה, דואגם לפרנסתם של הדייגים ולהולדת ילדים.

פסל של האלה מאטזו בטייוואן

הפסטיבל של האלה ומנהגי הפולחן

הפולחן היומיומי

פולחן מאטזו מתקיים בטייוואן לכל אורך השנה, אך שיא החגיגות קורה ביום ה-23 בחודש השלישי של לוח השנה הירחי, אז מציינים את תאריך הולדתה של האלה. ביום-יום נוהגים תושבי טייוואן לבקר במקדשיה של האלה על מנת לקבל מענה לשאלות שונות ולבצע טקסים קטנים המביעים את הערכתם וכבודם למאטזו. למשל, הדלקת נרות וקטורת, הבאת פרחים, הדלקת חזיזים ותהלוכות פנסים המתקיימות לכבודה של האלה. המאמינים מגיעים למקדשיה של מאטזו כדי שתסייע להריונות לעבור בשלום, ותביא ברכה לפרנסה, בריאות והצלחה. המאמינים גם שואלים את האלה מגוון רחב של שאלות, שלרוב יהיו מנוסחות בצורה של "כן או לא". התשובה ניתנת באמצעות זריקתם של שני לוחות עץ – אם הלוחות נחתו באותו הצד תשובתה של האלה היא כן, אם הלוחות נחתו על שני צדדים שונים תשובתה היא לא. אם הלוחות נחתו במאונך תשובתה של האלה אמורה להתגלות בבהירות למאמין והוא לא זקוק לסיועה של האלה.


פסטיבל האלה מאטזו

כאמור, האירוע המרכזי המוקדש למאטזו הוא חגיגות יום הולדתה, שנופלות לרוב במהלך חודשי אפריל או מאי בלוח השנה הלועזי. זוהי אחת מהאטרקציות המרשימות ביותר בטייוואן, שאף הוכרה כאחד מפסטיבלי הדת הגדולים בעולם. חגיגות יום ההולדת של האלה מציינות את סיומו של מסע עלייה לרגל למקדשיה. המסע מתחיל במקדש ז'ן לאן (Zhen Lan Temple -鎮瀾宮) שבדאז'יה (Dajia), לא רחוק מהעיר טאיצ'ונג (Taichung). המסע אורך כתשעה ימים, במהלכם הצליינים הולכים עם פסלה של האלה במסלול מעגלי שגם מסתיים במקדש. תחילת הצעדה מלווה בריקודים מסורתיים, ובהוצאת פסל בדמותה של מאטזו מהמקדש, בעוד המאמינים מתאספים ומדליקים זיקוקים לכבוד האלה. לאחר מכן מתחילה הצעדה, ופסלה של מאטזו נלקח על ידי הצליינים במסע מעגלי של כ-350 קילומטרים עד למקדש. בערך באמצע הדרך מגיעים הצליינים למקדש פנג טיאן (Feng Tian) בעיירה שינגאנג (Xingang), שם מתקיימות חגיגות נוספות לכבודה של האלה. בנוסף לכך, מקדשים רבים הממוקמים בדרכה של הצעדה ישלחו נציגים שיסייעו לצועדים במהלך מסעם. במהלך המסע גם נעשים מגוון ניסיונות "לגנוב" את הפסל ולהביאו לאחד מהמקדשים הסמוכים.


העולים לרגל בפסטיבל מאטזו. צילום: Mazubobee

3 מקדשי מאטזו מומלצים לביקור בטייוואן

  • Ci You Gong 慈祐宮 - טייפה (Taipei)

מקדש מרהיב של מספר קומות המוקדש לאלים שונים, כאשר האלה המרכזית בקומת הקרקע היא מאטזו. המקדש נותן הצצה מרתקת לדת העממית הטייוואנית ולאלים רבים מהפנתיאון המקומי.

המקדש ממוקם ממש בכניסה לשוק הלילה ראוחה (Raohe Street Night Market), שבו ביקרו גם גידי ואהרוני במסעם המופלא בטייוואן. זו הזדמנות מצוינת לשלב טעימות ממבחר מאכלי הרחוב הטייוואנים.

  • Nantian Temple, Nanfang'ao - אילן (Yilan)

מקדש מאטזו מיוחד הממוקם באילן, עיירת דייגים ידועה בטייוואן. הוא מוקדש כולו לאלת הים, כיאה למקדש הממוקם ממש סמוך לאוקיינוס, ותוכלו למצוא בו את פסלי מאטזו היוקרתיים ביותר באי, מזהב טהור ומג'ייד.

מומלץ לשלב ביקור בשוק הדגים הסמוך וליהנות מארוחת דגים טרייה מאין כמוה.

  • Lukang Glass Temple - לוקאנג (Lukang)

בעיירה לוקאנג, אחת העיירות המקסימות בטייוואן, נמצא מקדש מאטזו ייחודי אשר עשוי כולו מזכוכית, בלי אף בורג. זהו אחד המקדשים המיוחדים ביותר בטייוואן, והוא בולט בנוף מבחינת הצבעים, העיצוב והקונספט. אל תפספסו את מראה המקדש בשעות החשיכה, אז הוא מואר ומרהיב במיוחד!

בסמוך למקדש ישנו גם שוק מקסים של עבודות זכוכית מקומיות, מומלץ לבקר.

מקדש הזכוכית. צילום: Focus Taiwan
עבודות זכוכית במקדש מאטזו בלוקאנג. צילום: מיטל מרגוליס לין


רוצים גם אתם להתפעם מכוחותיה של מאטזו ומהכבוד וההערכה שהמאמינים רוחשים לה? סקרנים ומחכים לראות במו עיניכם את החגיגות הצבעוניות של פסטיבל אלת הים? צרו איתנו קשר לארגון טיול מתאים בדיוק!


מאחלים יום הולדת שמח לאלת הים :)




  • LinkedIn - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle
Jiaoxi Sietian Temple.jpg

צרו קשר

bottom of page