top of page
  • תמונת הסופר/תTaiwanit

חג אמצע הסתיו- איך חוגגים בטייוואן?

עודכן: 7 בפבר׳


חג אמצע הסתיו (中秋節 zhōngqiū jié) הוא אחד משני החגים החשובים ביותר בטייוואן, לצד חגיגות השנה החדשה וחג סירות הדרקון, והוא נחגג כל שנה ביום ה-15 של החודש השמיני בלוח השנה הסיני בליל ירח מלא. במונחים מערביים, החג נחגג בתקופת החודשים ספטמבר-אוקטובר.


ישנן אגדות רבות אודות מקורו ההיסטורי של החג, אך ביניהן יש אחת ידועה במיוחד בטייוואן, והיא סיפורו של גיבור סיני בן אלמוות בשם הואו-יי (Hou Yi, 后羿):

יום אחד, עשר שמשות זרחו בשמיים ביחד וגרמו לכאוס בקרב בני האדם. הואו-יי, שהצטיין במיוחד בקליעה בחץ וקשת, ירה בתשע מהשמשות והפילן, והשאיר אחת שתספק אור.

אולם השמשות שהפיל היו בניה של אלת הג’ייד, אשר הענישה את הואו-יי והפכה אותו לבן תמותה.

להואו-יי הייתה אישה בשם צ’אנג-יי שאהבתם הייתה גדולה מאוד, והוא-יי רצה שתימשך לנצח. לכן, הוא חיפש אחר סם האלמוות, שלבסוף הוענק לו ממלכת המערב כפרס על מעשיו הטובים ממלכת המערב. הסם הוענק בצורת גלולה ולהואו-יי נאמר שאם הוא וצ’אנג-יי יחלקו את הגלולה - שניהם יחיו לנצח, אך אם רק אחד מהם יבלע את הגלולה - ההשפעה תחול רק עליו.

יום אחד, כשהואו-יי יצא לצוד, איש רשע בשם פנג-מנג הגיע לביתם של הזוג האוהב ודרש מצ’אנג-יי לתת לו את גלולת חיי הנצח. צ’אנג-יי הבינה כי לא תוכל לגבור על כוחו של הרשע, ובלעה את הגלולה. לאט לאט החלה להתרומם ולעוף אל השמיים עד שהגיעה לירח, ומאז היא גרה שם, ולכן ידועה כאלת הירח.

כשהואו-יי שב הביתה מן הציד הוא הבין מה קרה, ובצער גדול על האובדן של צ’אנג-יי, הוא עזב את הארץ ועבר לגור בשמש. פעם בשנה, ביום ה-15 של החודש השמיני של לוח השנה הסיני, הואו-יי מבקר את אשתו האהובה צ’אנג-יי, ולכן הירח יפה ומלא בלילה הזה.

על סיפור אהבתם של הואו-יי וצ’אנג-יי מבוסס חג אמצע הסתיו, ומנהגים רבים בו קשורים באופן סמלי לסיפורם.

אם כך, מהם המנהגים הגדולים של החג?

לקוח מתוך: https://www.chinahighlights.com/festivals/mid-autumn-festival.htm

1. מהללים את הירח:


בשל חשיבותו של הירח בסיפורם של הואו-יי וצ’אנג-יי, מנהגים רבים של החג קשורים בירח.

ראשית, הטייוואנים נוהגים להלל את הירח המלא בליל החג על ידי כך שיוצאים עם משפחותיהם לפארקים והרים לצפות ביופיו של הירח המלא, שהוא למעשה סמל לאחדות של המשפחה. טייוואנים רבים גם מספרים אגדות שונות הקשורות לירח ולחג, בעיקר לילדים.


2. אוכלים עוגות ירח:


אכילה והענקה של עוגות ירח הן המנהג המרכזי של חג אמצע הסתיו. משנה לשנה השכלול של העוגות ושל אריזותיהן הופך לאקט תחרותי של ממש בין בתי עסק שונים, ומגוון העוגות שניתן למצוא בטייוואן מושפע ממגוון התרבויות שיש באי.

למשל, יש עוגת ירח בסגנון קנטונזי שהוא הפופולרי ביותר, אשר מורכבת משכבת בצק אפוי דקה ומתוקה הממולאת במילויים כמו חלמונים, פירות יבשים או אגוזים.

ישנה עוגת ירח טייוואנית מסורתית, שהמראה שלה הוא פשוט אך היא בין העוגות שאופן הכנתן הוא המורכב ביותר. סגנון העוגות הזה עושה שימוש במוצרים תוצרת טייוואן, ובעצם מורכב משכבת בצק דקה שעשויה משני בצקים (בצק משמן בוטנים ובצק משומן חזיר), וממולאת במחית שעועית, בבשר טחון ובבצל מטוגן. כל אלו יוצרים עוגת ירח בעלת טעם מתוק-מלוח מיוחד.

יש גם עוגות ירח בסגנון סוג’ואו שמוגשות לרוב חמות, המראה שלהן פשוט וצנוע והבצק הדקיק עשוי גם הוא משומן חזיר. הבצק ממולא בבשר חזיר שלעיתים מקבל גוון מתוק הודות למשחת שומשום.

לעיתים אפשר להיתקל באי במנהג משעשע ובו חנויות עורכות “התערבויות” על עוגות ירח. המשתתפים מטילים קוביות ומי שמקבל את המספר שמסמל את המזל הגדול ביותר - זוכה בעוגת ירח.


צילום: meongan278 from Pixabay

3. עושים ברביקיו:


החלק המרכזי של החג הוא ההתכנסות המשפחתית, ומשפחות רבות חוגגות על ידי עריכת ארוחה משפחתית, כשהקונספט לרוב הוא ארוחות ברביקיו לאור ירח.

מסורת הברביקיו התחילה באופן מפתיע, מיוזמה מבריקה של יצרן רוטב ברביקיו מקומי אשר פרסם סדרת מודעות שעודדו אנשים לעשות ברביקיו לאור ירח במהלך החג. הפרסומות הללו, שמטרתן הייתה כמובן הגדלת המכירות של הרוטב, התפשטו במהרה והפכו לבסיסו של המנהג הנפוץ למדי באי, עד כדי כך שכיום טייוואנים רבים לא יכולים להעביר את החג בלי ארוחת ברביקיו. ממש כמו המנגל ביום העצמאות של ישראל :)

מאזנים ביצים
התמונה לקוחה מ: https://www.youtube.com/watch?v=D6_HtPQYjNQ

4. אכילת פומלות:


הפומלה היא פרי בעל צורה עגולה וטעם מתוק, והיא נחשבת בטייוואן כסמל למזל טוב ולאחדות המשפחה. בהקשר של חג אמצע הסתיו, מסופר שפומלה הייתה המאכל האהוב על צ’אנג-יי, ולכן משפחות טייוואניות רבות נוהגות לאכול פומלה בחג.


לצד אכילת פומלות, קיים גם מנהג של הנחת קליפות פומלה על הראש. הסיבה לכך נטועה בהגייה של המילה “פומלה” במנדרינית. במנדרינית, פומלה היא Yòuzi 柚子, וזה נשמע כמו המילים 有子 שמשמעותן היא תפילה לילודת בן. מכאן התפתחה האמונה שאכילת פומלות והנחת קליפותיהן על הראש הן תפילה לתחייה והמשכיות של המשפחה.


אז כמו בכל חג חשוב וטוב, גם בחגיגות אמצע הסתיו אפשר למצוא אגדות מופלאות, משפחתיות חזקה, וכמובן... לא מעט אוכל.



מתכננים ביקור בטייוואן ורוצים להפיק ממנו את המירב?

מתחילים פרויקט הקשור בטייוואן וזקוקים לייעוץ והכוונה?

מעוניינים לשלב בטיול שלכם סיור תרבות מעמיק עם מיטל מרגוליס לין?

לכל עניין ושאלה אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר.



מאחלים לכולם חג שמח, ולב מלא כמו הירח!


הכתבה נכתבה בשיתוף של מיטל מרגוליס לין וזיו מנצור

במסגרת תוכנית ההתמחות אלומה




  • LinkedIn - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle
Jiaoxi Sietian Temple.jpg

צרו קשר

bottom of page