Taiwanit

29 ינו 20204 דקות

ציחו ודאס'י: טיול יום מחוץ לבירה טייפה המשלב היסטוריה, ארכיטקטורה, טבע ומטעמים מקומיים

עודכן ב: פבר 7

מאת: תומר ניסימוב

תיירים ומבקרים רבים המגיעים לעיר הבירה טייפה בוחרים לשלב לפחות יום אחד מחוץ לעיר כחלק מהטיול שלהם. אם הנכם מעוניינים ביעד בלתי-שגרתי המשלב היסטוריה, רחובות מסורתיים, מאכלים וקינוחים מקומיים מיוחדים, רובע דאס'י (大溪 Daxi) והמוזוליאום של ציחו (慈湖 Cihu) בהחלט יכולים להיות היעד הבא שלכם בטייוואן.

מתחם ציחו: האחוזה והמוזוליאום של צ'יאנג קאי-שק

כשעה נסיעה ברכב פרטי ממרכז טייפה תוביל אתכם עד לרובע דאס'י שבדרום העיר טאו-יואן. האזור הינו שקט ומרוחק מהמרכז העירוני, ואין זה מפתיע שמנהיגה של טייוואן - צ'יאנג קאי-שק - בחר להקים במקום הזה את אחת מאחוזותיו הרבות בטייוואן בשנות ה-60. צ'יאנג קאי-שק, שאהב את הנוף של המקום שהזכיר את אזור מולדתו בסין, החליט לקרוא לשני האגמים המחוברים זה לזה בתעלה "ציחו". עד ליום מותו, ב-5 לאפריל 1975, המתחם שבציחו שימש כאחת מאחוזותיו, ולאחר מכן הוחלט שהוא ישמש כמוזוליאום זמני.

אין להתבלבל עם אתר ההנצחה של צ'יאנג קאי-שק אשר ממוקם בכיכר החירות שבלב טייפה. בציחו נמצא הקבר עצמו של צ'יאנג קאי-שק, אך הקבר הינו סרקופג המזדקר מחוץ לאדמה, בניגוד למקובל במסורת הסינית, וזאת מכיוון שצ'יאנג קאי-שק קיווה שבעתיד גופתו תיקבר באזור מולדתו בסין, בהינתן שהרפובליקנים יביסו את הקומוניסטים. עד לשנות ה-90, טרם הפכה טייוואן לדמוקרטיה של ממש, המוני אדם היו פוקדים את המוזוליאום של צ'יאנג קאי-שק בציחו, כולל פקידי ממשלה ותלמידי בית-ספר. אולם עם הפיכתה של טייוואן לדמוקרטיה ועלייתה של המפלגה היריבה למפלגת האומה (Guomindang), ביקורים באתר נעשו למצומצים יותר ולפחות רשמיים.

מי זה בכלל צ'יאנג קאי שק? קראו עוד על פועלו בכתבה על ההיסטוריה של טייוואן.

גן הפסלים של ציחו

המתחם של ציחו גדול מאוד וכולל מספר אטרקציות נוספות מלבד למוזוליאום עצמו. כיום בכניסה לאתר ישנו גן גדול עם עשרות פסלים. מלבד לכמה פסלים בודדים של אבי האומה - ד"ר סון יאט-סאן, רוב רובם של הפסלים הינו בדמותו של צ'יאנג קאי-שק. בסוף שנות ה-2000, עם התחזוקתה של המפלגה היריבה למפלגת האומה - המפלגה הפרוגרסיבית הדמוקרטית (DPP), קרנו של צ'יאנג קאי-שק ירדה, וכך גם גבר הרצון להעלים את הזכר למשטרו בטייוואן. מוערך כי ברחבי טייוואן נבנו לאורך השנים למעלה מ-40,000 פסלים בדמותו של צ'יאנג קאי-שק, ואלו הועמדו בבתי-ספר, כיכרות, מתחמים ציבוריים ופארקים. לאחר מכן נוצר לחץ מצד חלקים מהציבור והפוליטיקאים להסיר את הפסלים האלו, ובעקבות זאת עשרות רבות של פסלים מצאו את דרכם אל ציחו, וכיום ממוקמים בגן אשר בכניסה.

ציחו האחורי, והמוזוליאום של צ'יאנג הבן – נשיאה השני של טייוואן

בנוסף לאלו, המתחם של ציחו מציע גם מסלול יפה במיוחד בטבע, לאורך שבילים ולצד האגמים. זה הזמן לציין שהמתחם מחולק לשניים, חלק קדמי וחלק אחורי, כאשר החלק האחורי (Hou Cihu 後慈湖) מחייב הרשמה מראש לסיור מודרך (ניתן אך ורק בשפה הסינית) וכולל ביקור באגם הצפוני, ומסתיים במתחם משרדים לשעבר של צ'יאנג קאי-שק. בחלק הקדמי של המתחם, אליו אין צורך בהרשמה, תוכלו לראות את המוזוליאום של צ'יאנג קאי-שק, את גן הפסלים, את האגם הקדמי, ומעין מוזיאון קטן המנציח את צ'יאנג קאי-שק ובו נמצאים גם פריטיו האישיים. ואם אין די באלו, בסמוך למתחם נמצא גם המוזוליאום של בנו של צ'יאנג קאי-שק - צ'יאנג ג'ינג-גוו, שירש את אביו כמנהיגה של טייוואן, ונקבר גם כן במתחם מפואר משלו ב-1988.

רובע דאס'י: אחת מהעיירות הקסומות והשמורות ביותר של טייוואן

בין אם בחרתם לבקר במתחם המוזוליאום של ציחו ובין אם לאו, ביקור ברובע דאס'י הסמוך בהחלט יספק לכם חוויה מהנה וייחודית. רובע דאס'י נחשב לאחת מה"עיירות" המתוירות הקטנות הטובות ביותר בטייוואן. דאס'י התחילה את דרכה בתחילת המאה ה-19 כעיירה של מהגרים מהעיר טייפה שעסקו במסחר בין טייפה לחלקים הדרומיים של טייוואן, ואף מחוץ לטייוואן. מכיוון שעיקר התעסוקה ברובע סבב סביב מסחר, תושבי רובע דאס'י היו אמידים יחסית, ויכלו להרשות לעצמם לבנות בתי מגורים מרשימים וחנויות מסוגננות. במהלך השלטון הקולוניאלי היפני של טייוואן (1895-1945), רובע דאס'י המשיך להתפתח והבתים שנבנו קודם לכן על פי הסגנון הארכיטקטוני של טייוואן (שמקורו במחוז פוג'יין שבסין), כעת עברו שינויים או נבנו מחדש וכללו גם השפעות מערביות שהיו פופולריות ברחבי האימפריה היפנית. התוצאה הייתה שילוב בין הארכיטקטורה המקומית לבין סגנון הבארוק המערבי, שאפיין בניינים אימפריאליים של יפן ברחבי הקולוניות שלה. במהלך תקופה זו, בתי הלבנים האדומות התקשטו בחזיתות אבן ובעיטורים שונים, והפכו את רובע דאס'י לרובע מסוגנן ויפיפה, כפי שניתן לראות גם כיום. אולם במקביל לתמורות האלו, ההתפתחות של אמצעי התחבורה והרכבות בטייוואן בתקופה הקולוניאלית הביאו גם לשינויים שליליים עבור רובע דאס'י, שהסתמכה על אמצעים מיושנים יותר להעברת הסחורה, ובעיקר על שייט בנהרות.

לקריאה על עיירות מיוחדות נוספות בטייוואן ששוות ביקור לחצו כאן.

אל תפספסו את הקינוחים והמטעמים של דאס'י

כיום דאס'י מושכת אליה בעיקר תיירים המעוניינים ליהנות מהיופי ומהקסם של המראה המסורתי והייחודי של הרחובות והחנויות שנשמרו. מעבר לכך, רובע דאס'י ידוע במטעמים המקומיים המיוחדים שלו, ובעיקר קינוחים שונים, גלידות, חטיפים מסורתיים, ומטעמים נוספים. קינוח טייוואני מומלץ הניתן להשיג בקלות ברובע דאס'י הוא "גלידת" טופו משי עם כדורי טפיוקה שחורים ושבבי קרח. למנה זו אפשר להוסיף תוספות שונות, כמו שעועית אדומה ומתוקה, חתיכות מנגו, ועוד. מומלץ!

לעוד מאכלים מיוחדים שכדאי לטעום במהלך ביקורכם בטייוואן, צפו בסרטון של Taiwanit בשיתוף משרד התיירות הטייוואני:

על הכותב:

תומר ניסימוב - בעל תואר בוגר ומוסמך בלימודי אסיה מהאוניברסיטה העברית. חוקר היסטוריה מודרנית של מזרח אסיה בדגש על ההיסטוריה של הרפובליקה הסינית. התגורר בשנים האחרונות בסין, טייוואן, ובקוריאה הדרומית.

מתכננים ביקור בטייוואן ורוצים להפיק ממנו את המירב?

מתחילים פרויקט הקשור בטייוואן וזקוקים לייעוץ והכוונה?

מעוניינים לשלב בטיול שלכם סיור תרבות מעמיק עם מיטל מרגוליס לין?

לכל עניין ושאלה אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר.

מאחלים לכם טיול מרתק וקסום!