top of page
  • תמונת הסופר/תTaiwanit

נמרים, דרקונים ושיעורי ילודה

עודכן: 7 בפבר׳

בשנת 2010 נרשם בטייוואן שיעור הילודה הנמוך בעולם – 0.9 לידות לאישה. הנתון הזה גרם הכניס רבים לכוננות ודאגה לבי עתידה של האוכלוסייה באי. מומחים הזהירו שאם המגמה הזו תימשך, הטייוואנים צפויים להיתקל במחסור חמור בידיים עובדות והדור הבא יתקשה לכלכל את האוכלוסייה המזדקנת, מה שיעמיד את עתיד האי בסכנה. יש גם כאלה שהרחיקו לכת וטענו שהלחץ שיווצר בחברה הטייוואנית עלול להביא לעלייה בשיעורי ההתאבדות, וכך לערער עוד יותר את מצב האוכלוסייה באי.


לשם השוואה, ב-2009 נולדו 191,310 תינוקות בטייוואן, ורק שנה לאחר מכן המספר צנח ל-169,884 לידות – צניחה של יותר מ-11%! אז מה קרה ב-2010, שהביא לירידה דרסטית במספר התינוקות שנולדו באי?

אחד ההסברים הנפוצים לתופעה הוא מגמת ההתרחקות מסגנון החיים המסורתי המקדש את מוסד המשפחה. בטייוואן בת זמננו האישה כבר לא משועבדת למשפחה ונראה כי הנשים הטייוואניות, בדומה לשכנותיהן ממקאו, הונג-קונג, סינגפור, יפן ודרום קוריאה, מעדיפות לתכנן קריירה מרשימה מאשר את הילד הבא.

צעדה למען זכויות נשים בטייוואן

אך נראה שהסבר זה אינו מספק. קודם כל, מדובר במגמה כלל עולמית, ואילו בטייוואן אנחנו רואים תופעה חריגה באופן מיוחד. ושנית, תהליכי מודרניזציה הם מתמשכים ואיטיים, ואינם יכולים להסביר את הצניחה בין 2009 ל-2010. אם כך, נראה שישנם גורמים נוספים, ובצורה מעט אירונית, נראה שזה קשור דווקא למסורת סינית עתיקה, וליתר דיוק: לאסטרולוגיה הסינית.


לאסטרולוגיה הסינית היסטוריה ארוכה של כ-4000 שנים, אך היא נוכחת מאוד בחיי היום-יום המודרניים של הטייוואנים והסינים, וקשורה קשר הדוק למדעי החיים והפילוסופיה הסינית גם היום. בדומה לאסטרולוגיה המערבית, גם בזו הסינית ישנו גלגל של 12 מזלות שונים, אך בניגוד לנהוג במערב- אצל הסינים המזל מתחלף משנה לשנה, ולא מחודש לחודש. החיות הן (לפי הסדר): חולדה, שור, נמר, ארנב, דרקון, נחש, סוס, עז, קוף, תרנגול, כלב, וחזיר. לפי האסטרולוגיה הסינית, כל שנה מסומלת על ידי חיה אשר מייצגת תכונות באישיותם והווייתם של כל הנולדים באותה שנה. מעבר לעיצוב המבנה האישיותי, גם אירועי החיים הצפויים לאדם מושפעים על ידי אותה חיה.

גלגל המזלות הסיני

שנת 2010 הייתה שנת נמר, ולפי התפיסה הסינית הנמר הוא לא רק חזק, אלא גם בלגניסט לא קטן וגורם לצרות צרורות. לנולדים בשנת נמר מיוחסות תכונות שליליות הקשורות בשתלטנות, קושי עם מסגרות ועם קבלת סמכות, תככנות ורכלנות. לקורא המערבי כל זה אולי נשמע כמו אמונה תפלה, אך תופתעו לגלות שגם היום "נמר" עלול להיתקל בקשיים להתקבל בעבודה, שכן מעסיקים רבים נזהרים מלהעסיק "נמרים" בגלל תדמיתם הבעייתית. יתרה מכך, נשים "נמרות" לעיתים לא מוזמנות לחתונות, משום שלפי האסטרולוגיה הסינית, הן עלולות להפריד בין החתן והכלה הטריים. ישנן אף ביטוי סיני: "虎姑婆" (Hu Gu Po) שמשמעותו "דודה נמרה", והוא מתאר נשים עם תכונות דומות לאלו של האם החורגת באגדה של סינדרלה. אם זה העתיד שצפוי לתינוקות, די ברור מדוע הטייוואנים נמנעו מלהביא ילדים לעולם בשנה הזו. לא?


אז מתי כן כדאי להיוולד? בניגוד כמעט מוחלט לנמר, הדרקון נתפס בתור החיה הכי מרשימה בגלגל המזלות, ולנולדים בשנה זו מיוחסות תכונות אציליות וחיוביות. מתוך כל החיות שבגלגל, "הדרקון" הוא היחיד שלא קיים במציאות ולמעשה הוא הכלאה של מינים שונים של חיות: הקרניים של הדרקון דומות לאלו של האייל, מבנה הראש שלו מזכיר גמל, העיניים נראות כמו של שד, האוזניים הן של פרה, הגוף של נחש, עורו עשוי קשקשים של דג, אצבעותיו הן של הנשר וכפות רגליו דומות לאלו של הנמר. מבחינה סמלית, השילוב של חיות שונות לתוך חיה אחת מסמל את העוצמה של הדרקון ואת סגולותיו, שכן הוא ניחן במעלותיהן של חיות רבות.


לסינים מאז ומעולם הייתה חיבה מיוחדת לדרקונים והם אף מאמינים (עד היום) שהם צאצאים של דרקון. כמו כן, לאורך כל הציוויליזציה הסינית הקיסר נתפס כ"דרקון הזהב" אשר ירד ארצה כדי לשלוט על כל אשר מתחת לשמיים. אם כן, אין זה מפתיע שהאנשים שנולדו בשנת הדרקון נתפסים כרגישים, אמיצים, וככאלה שלא "נופלים" בקלות להרגלים רעים כמו הימורים או הלוואות כספים. "הדרקונים" ניחנו גם בתכונות המאפשרות להם להיות מנהיגים מעולים, גם בפוליטיקה וגם בעסקים. נראה שהנבואה מגשימה את עצמה, משום שמספר "הדרקונים" היושבים במשרות ניהול בטייוואן גבוה משאר המזלות.

הדרקון הסיני

רובנו אולי רגילים לקחת את האסטרולוגיה בעירבון מוגבל מאוד, אבל הסטטיסטיקות של שיעורי הילודה בטייוואן מלמדות על כך שהם לוקחים את הנושא מאוד ברצינות. כל 12 שנים מגיעה שנת הנמר, שבה מספר הלידות פוחת בצורה משמעותית, אך אל דאגה- שנתיים לאחר מכן מגיעה שנת הדרקון ומפצה על כך בשיעורי ילודה גבוהים מהרגיל, וכך האיזון נשמר.


עם זאת, במבט רחב יותר ניתן לראות ששיעור הילודה בטייוואן הולך וקטן עם השנים, גם בלי קשר לגלגל המזלות הסיני. הסיבות לכך שונות וקשורות באופי החברה והמשפחה הטייוואנית. למשל, יוקר המחייה שגובר כל שנה, וכפי שצוין בתחילת הכתבה- העובדה שהנשים הטייוואניות הן פמיניסטיות וקרייריסטיות לעומת מדינות אסייתיות אחרות. על כל זאת ועוד – בסיפור אחר :)



רוצים ללמוד עוד על עולמות התרבות והרוח הטייוואנים?

מתכננים ביקור בטייוואן ורוצים להפיק ממנו את המירב?

מתחילים פרויקט הקשור בטייוואן וזקוקים לייעוץ והכוונה?

לכל עניין ושאלה אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר.



שנהיה לדרקון ולא לנמר!

מאחלים לכם ביקור נפלא בטייוואן!




  • LinkedIn - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle
Jiaoxi Sietian Temple.jpg

צרו קשר

bottom of page