top of page
  • תמונת הסופר/תTaiwanit

ציפורים וצפרות בטייוואן

עודכן: 7 בפבר׳

מאת: תומר ניסימוב


טייוואן התברכה בטבע עשיר ומגוון רחב של בעלי חיים מיוחדים, ביניהם ציפורים. צפרים רבים וחובבי טבע באופן כללי פוקדים את טייוואן מדי שנה, במיוחד באביב, כדי לנסות ליהנות, וגם אם רק לרגע, מהמראה המרהיב ומקול שירתן של הציפורים המיוחדות הססגוניות של האי.


בין הציפורים "המקומיות" של טייוואן בולטת במיוחד תת-קבוצה אחת והיא עורבי הנחלים (Magpie). בטייוואן ישנם סוגים שונים של עורבי נחלים, והמוכר והנפוץ יותר מביניהם הוא עורב הנחלים האירו-אסיאתי (Euroasian Magpie). כפי ששמו רומז, עורב הנחלים האירו-אסיאתי מצוי מאירופה ועד למזרח הרחוק, ובמזרח הרחוק הוא מבשר על בוא האביב, בדומה לנחליאלי בארץ המסמל את בוא הסתיו. ציפור לבנה-שחורה זו נראית לעתים גם במרחבים העירוניים בטייוואן, ולעומת שאר אחיותיה במשפחה, היא ציפור אמיצה למדי ולא חוששת מבני אדם, כך שניתן לראותה בקלות יחסית.

עורב הנחלים האירו-אסיאתי

עורב נחלים נוסף שמצוי בטייוואן, ונפוץ בדרום-מזרח אסיה, הוא עורב הנחלים האפור (Grey Treepie). בביקורכם באי סביר שתשמעו את קריאותיה של ציפור זו, אך פחות סביר שתצפו בה. עורב הנחלים האפור הינו ציפור חשדנית שאיננה מרגישה בטוחה בקרבת בני אדם, ולכן היא מסתתרת היטב בין ענפי עצים. עם זאת, קול קריאתה החזקה נשמע היטב למרחקים, אז זקפו אוזניכם כאשר אתם מטיילים ביערות ובפארקים לאומיים.


עורב הנחלים השלישי והאחרון שנציג בכתבה זו הוא אולי מלך עורבי הנחלים של טייוואן, והוא בעל סטטוס מיוחד באי. הסיבה היא שבניגוד לעורבי נחלים אחרים, זהו תת-מין מקומי המתקיים אך ורק בטייוואן, ובהתאם, שמו הוא עורב הנחלים הכחול של טייוואן - Taiwan/Formosan Blue Magpie. בנוסף אליו, קיימים שני תתי-מין נוספים של עורב נחלים כחול עם הבדלים קלים בצבעי המקור והנוצות בקדמת הגוף. לצערנו, קשה מאוד לצפות בציפור זו וביופיה המרשים, אפילו באזורים המיוערים של טייוואן, שכן היא אוהבת להתחבא ולחמוק מבני אדם סקרנים.


עורב הנחלים הוא כמובן אינו הציפור היחידה הנפוצה בטייוואן, ולמעשה ישנם עוד מינים רבים ושונים לגמרי של ציפורים, שאת חלקם ניתן לראות במרחבים העירוניים של האי, ואילו בשביל אחרים תידרשו להתנייד אל יעדים ספציפיים בשמורות טבע.


למשל, הפסיון הטייוואני הכחול (Swinhoe’s pheasant/Taiwan blue pheasant), אשר לדעת רבים הוא הציפור היפה ביותר של טייוואן, פורש את אזור מחייתו על פני רכס ההרים המרכזי של טייוואן. אחת הנקודות המומלצות לצפייה בציפור זו היא בשמורת הטבע של הר השלג הגדול (Daxueshan National Forest Recreation Area 大雪山國家森林遊樂區), ועל אף שמעט מסובך להגיע לנקודה זו, אפשר להתנחם בכך שניתן לראות את הפסיונים האלו בקלות יחסית על פני מספר נקודות לאורך הכביש, היכן שצלמים מקומיים אורבים להם.



כמו עורב הנחלים הכחול הטייוואני, גם הפסיון הטייוואני הכחול נחשב לסמל לאומי לא-רשמי של טייוואן. מאפיין משותף נוסף לשתי הציפורים הללו הוא צבען הכחול, שלמעשה מאפיין את נוצותיהן של ציפורים טייוואניות רבות מסיבה אבולוציונית כלשהי. כמו כן, בדומה לפסיונים ושלוים אחרים, גם הפסיון הטייוואני הכחול מתבלט בדו-צורתיות זוויגית: כלומר, בעוד שהזכר מתהדר בנוצות כחולות ובכרבולת אדומה כדם, נקבת הפסיון הטייוואני הכחול מסתפקת בנוצות חומות מנוקדות וסטנדרטיות, הגורמות לה להידמות לנקבת פסיון רגיל או שליו.

בסרטון הבא ניתן לראות את זכר הפסיון הכחול המרשים, מוקף בנקבות הפסיון (שמתרשמות ממנו או לא - אתם מוזמנים לשפוט בעצמכם):


מין נוסף של ציפורים הנפוץ באי הוא התור - טייוואן התברכה במינים רבים של תורים מקומיים, צבעוניים ויפים, השורקים שריקות משעשעות המזכירות מעט נשיפה בחליל. חלק גדול מהתורים של טייוואן הינם ירוקים, כמו למשל התור הירוק לבן-הבטן, או התור הירוק אדום הראש. גם מינים אלו לרוב מתאפיינים בדו-צורתיות זוויגית, כאשר הזכר מתהדר בנוצות צבעוניות וכהות יותר משל הנקבה, במיוחד בנוצות הכנפיים או הראש. כמו ציפורים טייוואניות אחרות, התורים הירוקים מתענגים בתיאבון רב על פירות וגרגרי יער למיניהם, המהווים את עיקר המזון שלהם, ועל כן ניתן לראות את התורים השונים בכל רחבי טייוואן - כל עוד קיימים עצי פירות יער בקרבת מקום.

בסרטון הבא תוכלו לראות תור ירוק ממין נקבה יחד עם שני גוזלים, ממש במרכז העיר טייפה, באוניברסיטה הלאומית של טייוואן (National Taiwan University), הידועה במינים רבים של ציפורים ועופות מים בשטחה הודות לעצים הרבים ולבריכה מלאכותית. אנו ממליצים לבקר באוניברסיטה גם ללא קשר לציפורים – היא הוקמה על ידי השלטון הקולוניאלי היפני ב-1928, והיא נחשבת ליפה ביותר בטייוואן בזכות בנייניה המרכזיים הבנויים בסגנון הבארוק, ומושכים מבקרים ותיירים רבים.

הציפור האחרונה שנציג בפניכם בכתבה זו היא הברבט הטייוואנית (Taiwan barbet). הברבטים הם משפחה של ציפורים מסדרת הנקראים, אשר נוהגים לנקר חורים בעצים כדי להטיל ולדגור. אחד המאפיינים הבולטים אצל הברבטים, שגם מבדיל אותם משאר הנקראים, הוא המקור העבה שלהם. מעבר לכך, הברבט הטייוואני הינה ציפור צבעונית במיוחד, עם גוף ירוק וראש המקושט בנוצות צהובות, כחולות ואדומות. לרוע המזל, ציפור זו מומחית בהסתוות בין עלי וענפי העצים, מה שמקשה מאוד להבחין בה. אך גם אם הברבטים הטייוואנים מסתווים היטב, אין זה אומר שאי אפשר להיות מודעים להימצאותם בסביבה הקרובה; למעשה, הברבטים הטייוואנים נפוצים בכל רחבי האי, ומה שמקל על מציאתם זוהי השריקה המיוחדת שלהם, אותה ניתן לשמוע כאשר מטיילים בטבע, בפארקים או בקרבה למקורות מים, ולעיתים אפילו בתוך הערים והשכונות. כדי להפיק את הצליל הייחודי הזה, הברבטים מנפחים את גרונם - כפי שניתן לראות בסרטון הבא:


ציפורים אלו ואחרות נצפות בטייוואן לאורך כל השנה, אך בעיקר בעונת הרבייה שבאביב, בחודשים מרץ ואפריל. אם אתם מטיילים בסביבת העיר טייפה ומעוניינים לשלב טיול בטבע או בפארקים וגם לצפות בציפורים, תוכלו לעשות זאת בכמה נקודות בתוך העיר או מחוצה לה:

* הגן הבוטני של טייפה (Taipei Botanical Garden 台北植物園) אשר ברובע ג'ונג-ג'נג (Zhongzheng District 中正區) מציע ביקור בגן עם בריכות מים, שם ניתן לצפות בשלל ציפורים שונות, ובעיקר בעופות מים למיניהם.

* ברובע דא-אן הסמוך (Da'an District 大安區) נמצא פארק דא-אן, אשר במרכזו בריכת מים גדולה ואי קטן המשמש את עופות המים הרבים החיים במקום. אם יתמזל מזלכם, תוכלו גם לצפות בציפורים נדירות אחרות שלפעמים מגיעות לביקור בפארק.

* באופן כללי, ככל שמתרחקים ממרכז העיר, הטבע הטייוואני המיוער והעוצמתי מחליף בהדרגה את הבנייה העירונית, וכך גדלים הסיכויים ליהנות מהחי המצוי באי. המקומות הקרובים יחסית לעשות זאת הם הפארק הלאומי של יאנגמינגשאן (Yangmingshan National Park 陽明山國家公園), ואזור מאוקונג (Maokong 貓空) הידוע בשדות התה שלו בדרום-מזרח העיר.

ציפור הברבט הטייוואנית. צילום: תומר ניסימוב

על הכותב:

תומר ניסימוב - בעל תואר בוגר ומוסמך בלימודי אסיה מהאוניברסיטה העברית. חוקר היסטוריה מודרנית של מזרח אסיה בדגש על ההיסטוריה של הרפובליקה הסינית. התגורר בשנים האחרונות בסין, טייוואן, ובקוריאה הדרומית.



מתכננים ביקור בטייוואן ורוצים להפיק ממנו את המירב?

מתחילים פרויקט הקשור בטייוואן וזקוקים לייעוץ והכוונה?

מעוניינים לשלב בטיול שלכם סיור תרבות מעמיק עם מיטל מרגוליס לין?

לכל עניין ושאלה אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר.



מאחלים לכם ביקור מהנה וססגוני בטייוואן!

  • LinkedIn - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle
Jiaoxi Sietian Temple.jpg

צרו קשר

bottom of page