top of page
  • תמונת הסופר/תTaiwanit

טייוואן - גן עדן של טבע והרים

עודכן: 7 בפבר׳

המערביים הראשונים אשר גילו את טייוואן היו הפורטוגזים ולפי האגדה המפורסמת, כאשר שטו בסירה באזור האוקיינוס השקט פתאום ראו רכסי הרים וצוקים דרמטיים מתנשאים מעל הים הפתוח וטבע עוצר נשימה. מתוך הסירה הם צעקו ״איליה פורמוזה!״ אשר המשמעות בתרגום לעברית היא ״האי היפה!״. השם פורמוזה זכה להיות שמה של טייוואן ולא סתם - האי הקטן במזרח אסיה נחשב לאחת מפנינות היופי בעולם לחובבי טבע, הרים, פארקים לאומיים ותופעות טבע ייחודיות. שני-שליש מן האי הינו שטח הררי מכוסה יערות עבותים ובו מעל ל-200 פסגות הרים, כאשר רבים מהם מתנשאים לגובה של מעל ל-3,000 מטר.

בהיסטוריה האנושית מאז ומעולם זוכים ההרים להוות מקום מפלט משגרת היום-יום, מקום נהדר להירגע, לנשום אוויר צח ולהתחבר לעוצמות הגדולות של הטבע. במקרה של טייוואן, הטבע הפראי הרב של האי בשילוב קלות הנגישות, גם בתחבורה ציבורית וגם ברכב, מספק מגוון הזדמנויות ליהנות מאותה חוויה ייחודית ומרגשת. לא חייבים להיות מטפסי הרים על מנת ליהנות מהנופים המרהיבים שהאי מציע - רוב המסלולים נגישים, מסומנים, מטופחים ושמורים.

אספנו בשבילכם חמישה הרים שכדאי לכם לראות בטיולכם הבא בטייוואן.


1. הר יאנגמינגשאן 陽明山 Yangming Shan

רקע - שמו המקורי של הפארק הוא "צאושאן" (Caoshan 草山)- "עשב הרים" במנדרינית, וזאת משום שבעבר אפשר היה לראות באזור רק עשב ואף לא עץ אחד. מאחורי התופעה הזו עומד סיפור מעניין: הקרקע באזור עשירה בגופרית, ובעבר השלטונות היו נוהגים להצית שריפות באופן קבוע כדי להבריח גנבים שהיו מנסים לכרות גופרית באופן לא חוקי. בגלל השריפות האלו על גבעות הפארק צמח רק עשב ולא עצים. ב-1950 צ'יאנג קאי שק, אבי האומה הטייוואנית, קרא למקום "הר יאנגמינג" (Yangmingshan) על שם הפילוסוף הסיני הנערץ עליו- וואנג יאנג-מינג.

למה לבקר?

הפארק שוקק החיים, שנמצא בהרים של צפון טייפה ובמרחק של כ-45 דקות נסיעה ממרכז העיר, מהווה מקום מושלם לטיול יום בטבע ממש ליד העיר הגדולה. הפארק משתרע על פני 114 קמ"ר ומציע למבקרים בו נופים מגוונים ומרחיבי לב של יערות סאב-טרופיים, הרי געש רדומים ומעיינות חמים שמימיהם מגיעים למלונות הספא המפנקים של אזור בייטו (Beitou). את כל היופי הזה אפשר לחקור דרך הליכה במגוון מסלולים בדרגות קושי שונות, בעוד מאות מינים של פרפרים וציפורים מתעופפים סביב הצועדים.

לא לפספס!


· ליהנות מתצפית על התופעות הגעשיות בשיאויוקנג (Xiaoyoukeng 小油坑)

עם ריח גופרית חזק הנישא באוויר ותצורות גיאולוגיות מעניינות כמו מעיינות חמים, קריסטלים של גופרית ופומרולות - מדובר במקום מיוחד במינו על גבי הר געש רדום. ניתן להרגיש את חומו של הר הגעש ואף לראות בצד השביל שלוליות מי גופרית רותחים המבעבעים באזור. למתעניינים בגיאולוגיה ניתן לצפות בסרט דוקומנטרי המספר את סיפורו של הר הגעש בתחנת המידע הסמוכה לתצפית.

· להתפעם מפריחות האביב הטייוואני

למי שמגיע בין החודשים פברואר עד מאי צפויה חוויה צבעונית של מגוון פריחות האופייניות לאביב הטייוואני. בתחילת האביב (חודשים פברואר-מרץ) תזכו לראות את פריחת הדובדבן, המכונה ״פריחת הסאקורה״, הוורודה והיפיפייה המסמלת את תחילת האביב. בסוף האביב (חודשים אפריל-מאי) תזכו לראות את הפריחה המרהיבה של הקאלות (Calla Lilly) הלבנות אשר מקשטות שטחים רבים בהר יאנגמינגשאן.

· לטבול במעיינות חמים בבייטואו

בביקורכם באזור הקדישו מספר שעות לביקור למרגלות ההר, באזור שבו תזכו לחוויה מפנקת לגוף ולנשמה עם מעיינות חמים טבעיים. תוכלו ליהנות מהחוויה הן במעיינות הציבוריים - Beitou Park, או להיכנס לאחד מבתי המלון הסמוכים שבהם מציעים חדרים עם מי מעיינות חמים ישירות לתוך אמבטיה בחדר.


שמורת יאנגמינגשאן

2. שמורת היער אלישאן Alishan 阿里山


רקע

שמורת אלישאן המקסימה, או בשמה המלא: Alishan National Scenic Area, מורכבת מרכס הרי אלישאן ומציעה נופים ירוקים של פסגות גבוהות, יערות, נחלים ומטעי תה מרשימים. השמורה מתפרשת לאורך 415 קמ"ר, והפסגות בה מתנשאות לגובה של 2,500 מטר. השמורה היא ביתם של בני השבט האבוריג'יני Tsou שהיו הראשונים להתיישב באזור. ב-1911 היפנים הגיעו לאזור וראו את עצי ה"הינוקי" המרשימים, ובנו את מסילת הרכבת המפורסמת כדי להעביר את העצים ליפן.

למה לבקר?

מסילת הרכבת תיקח אתכם במסע איטי ביער דרך ערפל הבוקר עד לפסגת ההר, כדי לראות את הזריחה המפורסמת באי - "זריחת ים העננים", בה נראה כאילו השמש זורחת מתוך ים העננים. ניתן לטייל בשלל שבילי ההליכה בשמורה העוברים דרך המקדש הגבוה ביותר בטייוואן, אגמים, שדות ווסאבי ותה, וכפרים של בני שבט הטסו.

לא לפספס!


· לשתות את התה האקסקלוסיבי של טייוואן

תה האולונג (oolong 烏龍) שגדל על הר אלישאן נחשב לאיכותי ביותר וזכה למוניטין רב ברחבי אסיה. תנאי מזג האוויר והגובה הרב אופטימליים לגידול התה וטעמו, כמו גם סגולותיו הבריאותיות, נשאו את שמו למרחקים. ניתן ליהנות מהתה בבתי התה המקומיים המשקיפים לשדות התה על צלע ההר.


· לטעום ממנת הבית של העיירה פנצ'יהו (Fenqihu 奮起湖)

קופסאות האוכל שעובדי הרכבת לקחו עימם לעבודה בעבר הפכו לשם דבר ברחבי טייוואן בזכות חומרי הגלם המקומיים והאיכותיים בהם משתמשים בשביל ליצור את ארוחת הצהריים המושלמת. כאשר אתם עולים על הרכבת, אל תשכחו לקחת אתכם קופסא לדרך כדי ליהנות מארוחת צהריים בצל העצים בפארק.

· ללכת בתוך היער העתיק בטייוואן

מסלול ההליכה המפורסם באלישאן ייקח אתכם אל תוך היער העתיק, בו יש עצים בני יותר מ-2,000 שנה, דרך בריכות מים פסטורליות, גשרי עץ ישנים ועד למקדש הגבוה ביותר באזור בו מומלץ ליהנות מהאווירה השלווה, לראות את השקיעה ולנשנש משלל המאכלים המקומיים הנמכרים באזור.

זריחת ים העננים בשמורת אלישאן

3. הר ז'ושאן Zhushan 竹山 ושמורת שיטואו Xitou 溪頭


רקע

בשפה המנדרינית, המשמעות של ז׳ושאן הוא "הר הבמבוקים". מקור השם הוא בכמויות עצי הבמבוק המכסים את האזור והופכים אותו למקור הבמבוקים הגדול ביותר באי. רוב ההר הוגדר כשמורה אשר נקראת Xitou Forest Recreation Area, ובה ניתן ליהנות ממגוון החי והצומח שיש באי, כולל מעל ל-70 מיני ציפורים החיות באזור. עם עצים בני 3,000 שנה, גשר במבוק פסטורלי מעל לבריכה, כשמסביב עצי הבמבוק, בתי העץ אשר משתלבים בהרמוניה עם הנוף ומזג האוויר הנעים ברוב השנה - אין זה מפליא כי השמורה הינה חביבה ביותר על הטייוואנים כיעד לחופשה רומנטית.

למה לבקר?

בלילות הבהירים תוכלו להעפיל לפסגת ההר בשביל העובר בערפילי יער הבמבוק עד למצפה הכוכבים, בו ניתן ליהנות מנוף פנורמי של ההרים הסובבים ואף לראות את אגם השמש והירח המפורסם באופק. בנוסף, בשמורה ניתן לראות את פריחת עצי הגינקו הנחשבת ייחודית ביותר - עצי הגינקו נקראים גם עצי "סבא-נכד" מכיוון שלעץ לוקח 20 שנה לפרוח, ולכן רק נכדו של אדם בוגר שישתול את עץ הגינקו יוכל ליהנות מפריחתו.

לא לפספס


· לעלות על גשר סולם השמיים (Sky Ladder)

אחד משני הגשרים התלויים היחידים בעולם שבהם יש גם סולם, ולכן נקרא כך. הגשר ממוקם מעל קניון טאיג'י (Taiji Canyon), אורכו 136 מטר ובו 208 מדרגות. ההליכה עליו לא קלה, אך העלייה משתלמת בזכות הנופים המרשימים של הקניון, מפל "הדרקון הירוק" המפורסם והמעבר במקדש אל האדמה שקיים כבר מעל ל-100 שנה.

· לסייר בעיירה ז'ושאן

אנשי העיירה משתמשים בבמבוק כחומר גלם לשלל מוצרים בזכות היותו ידידותי לסביבה ולא מזהם. בעיירה ניתן למצוא מגוון חנויות המוכרות אומנות ייחודית של עבודות יד מצמח הבמבוק, חנות גלידה המגישה גלידה בטעמים מקומיים בתוך כוסות במבוק, מסעדות המתמחות בבישול במבוק ואף מבנים העשויים מבמבוק.

· להצטלם בכפר המפלצות (Xitou Monster Village)

בקרבת הר הבמבוקים ושמורת היער שיטואו תוכלו למצוא כפר קטן אשר מעוצב כולו בסגנון שינטו יפני. שם המקום מסגיר את העיצוב שלו שכן המוטיב המרכזי בחנויות, מסעדות והעיצוב הוא... מפלצות כמובן. בכפר יגישו לכם מאכלים ייחודיים לצלילי מופעי מוזיקה וריקוד בסגנון נוסטלגי ובשל הפוטוגניות של המקום, אסיאתיים רבים מצטלמים באזור עם בגדים מסורתיים.

יער הבמבוקים בשמורת שיטואו

4. קניון טארוקו Taroko Gorge (השם המלא- Taroko Gorge National Park 太魯閣國家公園)


רקע

טייוואן נוצרה ע״י חיכוך והתנגשות של שני לוחות טקטוניים בתהליך שנמשך על פני מאות אלפי שנים, והוביל לתצורות נוף נדירות ומרהיבות אשר נמצאות באזור החוף המזרחי של טייוואן, ובעיקר באזור הפארק הלאומי טארוקו אשר בו מעל 27 פסגות המתנשאות לרום של יותר מ-3,000 מ׳. השם ״טארוקו״ ניתן למקום על שם השבט האבוריג'יני שחי באזור זה (שבט טארוקו) ואשר בניב המקומי של בני השבט, המילה טארוקו משמעותה ״מרהיב״. עד לפני כמאה שנה המקום היה מבודד וסגור אך בתקופת הקולוניאליזם היפני האזור התפרסם ונודע בשל מלחמת טארוקו אשר התחוללה שם. כיום המקום מוכר כאחד הפארקים הלאומיים של טייוואן ואחת מפנינות הטבע של אסיה בכלל.

למה לבקר?

הפארק הלאומי מתהדר בנופים דרמטיים ומרהיבים אשר משתרעים על שטח של 1200 קמ״ר, מתחילים מגובה פני הים ומגיעים עד לגובה של 3,700 מ׳ באזור מערב הפארק הלאומי. השילוב של הצמחייה השופעת, הנוף ההררי, נקיקי השיש, המפלים והנהר המרכזי העובר בלב הפארק יגרמו לכם להרגיש כאילו נכנסתם לציור סיני עתיק המראה את קטנותו של האדם אל מול הטבע הגדול.

לא לפספס


· לעבור את הגשר התלוי (Taroko Suspention Bridge)

בלב ליבו של הפארק הלאומי טארוקו תלוי גשר צר המחבר בין ההרים בקניון ועובר מעל לנהר לי-יו. בביקורכם בפארק עצרו באזור Lushui ואל תפספסו הליכה על הגשר התלוי אשר בו תחשפו לעוצמות האדירות של הטבע.

· ללכת במנהרת תשע הפניות (nine turns tunnel" 九曲洞")

מדובר במסלול הליכה קליל של כשני ק״מ אשר נפתח מחדש ב-2019 ונחשב לאחד המוקדים המרכזיים בשמורה, שבו ניתן ליהנות מהנופים הדרמטיים והמרהיבים של קירות האבן ושל נקיק טארוקו.

· ליהנות מצבעי האוקיינוס בתצפית נוף מצוקי צ׳ינגשוואי (Qingshui Cliff)

זוכרים שבתחילת הכתבה סיפרנו לכם שכאשר הפורטוגזים ראו את הנופים של טייוואן הם נתנו לה את הכינוי "פורמוזה"? בתצפית הנוף הזו תזכו לראות את אותם הנופים שאליהם נחשפו הפורטוגזים במאה ה-16 כאשר גילו את טייוואן. בתצפית צוקים מרהיבים היוצאים בדרמטיות מתוך האוקיינוס השקט, ובזכותם נכנס המקום לרשימת עשרת המקומות היפים ביותר בטייוואן.

סביר להניח שבמהלך ביקורכם בטייוואן לא תפספסו את אזור הפארק הלאומי טארוקו. קראו מהם מקומות הלינה המומלצים על ידי Taiwanit למבקרים בפארק.


שמורת טארוקו

5. הרי חחואן HeHuan Mountain 合歡山


רקע

הרי חחואן מתנשאים לגובה של 3,416 מטר והם חלק מרכס ההרים המרכזי באי. הכביש הראשי שעובר בין ההרים נחשב ליפה ביותר בכל טייוואן, בו ניתן ליהנות מנקודת התצפית הגבוהה ביותר הנגישה ברכב. כביש זה היה אתגר בנייה מורכב שגבה את חייהם של 212 עובדים. כלל הכביש נבנה בצורה ידנית, ללא עזרה טכנולוגית. יותר ממחצית העובדים היו יוצאי מלחמת האזרחים בסין אשר באו לטייוואן בתקווה לעתיד טוב יותר. הם קיבלו את החלקים הקשים והמסוכנים ביותר לבנייה בכביש ולמרות שסבלו את האבדות הכבדות ביותר, הם אמרו שהם שמחים לעשות זאת לטובת פיתוח ביתם החדש. כאשר פרויקט בניית הכביש נתקל בקשיי מימון הם אף ויתרו על משכורתם.

למה לבקר?

הרי חחואן, מעבר להיותם הרים המציעים טבע מרהיב, מהווים גם נקודה היסטורית חשובה. נופי האי שנפרשים אל מול עיני המבקרים משתלבים באופן סימבולי עם הכביש ההיסטורי שנסלל על ידי הראשונים לזהות את הפוטנציאל האסטרטגי והאסתטי של המקום. כאן ניתן ליהנות מהנוף האינסופי של פסגות הרים על רקע ים מרהיב של עננים, ולמצוא מקום מפלט קריר ונעים בחודשי הקיץ החמים של טייוואן.

לא לפספס


· ללכת על גשר הזכוכוית בחוות צ׳ינג גי׳נג (Qingjing farm 清境農場)

גשר הזכוכית נמצא בגובה של כ-2,000 מטר ומאפשר תצפית מופלאה לעבר חוות צ'ינגג'ינג המפורסמת, על רקע ההרים וכרי הדשא שמסביב. אזור זה זכה לכינוי ״ניו זילנד של טייוואן״ בשל הנופים הפסטורליים של כרי המרעה ירוקי העד.

· ללון באחד מה-B&B בחוות צ׳ינג ג׳ינג

השקט והשלווה של האזור מהווים מקום מצוין ללינה באחד ממגוון בתי ההארחה הפזורים באזור. הידוע ביותר הוא The Old England Manor המעוצב בסגנון טירה מתקופת ימי הביניים ומוקף בפסגות הרים.

· לטפס בשביל לפסגה הראשית של הר חחואן

ישנם באזור מספר מסלולי הליכה ברמות שונות. הליכה בשביל המוביל לפסגה נמשכת כשעתיים הליכה, כשברקע נופים עוצרי נשימה האופייניים לאזור.


אז בביקורכם הבא בטייוואן, אל תשכחו להשאיר לכם מספיק זמן ליהנות מיופיים של ההרים המרהיבים, המהווים את אחד המאפיינים הבולטים של הנופים והטבע בטייוואן ואשר נבחרו ע״י לשכת התיירות הטייוואנית להיות הנושא המרכזי של שנת 2020 - שנת התיירות ההררית, המדגישה את היופי ואת מגוון הנופים האינסופי בטייוואן - הלב של אסיה.



מתכננים ביקור בטייוואן ורוצים להפיק ממנו את המירב?

מתחילים פרויקט הקשור בטייוואן וזקוקים לייעוץ והכוונה?

מעוניינים לשלב בטיול שלכם סיור תרבות מעמיק עם מיטל מרגוליס לין?

לכל עניין ושאלה אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר.



מאחלים לכם טיול נפלא ומרענן!



  • LinkedIn - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle
Jiaoxi Sietian Temple.jpg

צרו קשר

bottom of page